De verkoop daalde volgens de marktvorser met 16,4 procent ten opzichte vorig jaar. In totaal werden er in West- Europa 35,9 miljoen mobiele apparaten verkocht het afgelopen kwartaal.

Het huidige economisch onzekere klimaat is debet aan de teruglopende vraag naar mobile apparaten, constateert Gartner. Vooral duurdere smartphones vinden daardoor minder gretig aftrek onder West-Europese consumenten, ook omdat zij vaak vastzitten aan meerjarige abonnementen met hun provider.

"Operators in deze regio brengen veel geavanceerde apparaten aan de man met zware kortingen maar wel gekoppeld aan langere abonnementstermijnen. Dat heeft een negatieve invloed op de vervangingscyclus", stelt Gartner-analist Carolina Milanesi tegenover Reuters.

Globaal wel groei

Wereldwijd groeiden de mobiele verkopen wel met 14 procent; 294,3 miljoen apparaten gingen over de toonbank. De verkopen in Noord-Amerika groeiden 2,4 procent.

Vooral in opkomende markten is de groei onveranderlijk hoog en hier heeft marktleider Nokia een uitstekende positie verworven. Het wereldwijde marktaandeel van de Finse mobielgigant steeg naar 39,1 procent. Samsung is nummer twee met een marktaandeel van 14,4 procent, gevolgd door Motorola (10,2 procent).

Sony-Ericsson in mineur

Het marktaandeel van Sony-Ericsson viel terug naar 7,5 procent. De Zweeds-Japanse joint-venture is sterk op de West-Europese markt, maar die is dus duidelijk in mineur gestemd. LG Electronics heeft Sony-Ericsson ingehaald als vierde verkoper van mobiele telefoons.