Wereldwijd kochten de consumenten 104,3 miljoen mobiele telefoons, zo meldt onderzoeksbureau Gartner. Het is voor de tweede keer in de geschiedenis dat er meer dan honderdmiljoen mobiele telefoons in een derde kwartaal zijn verkocht. Met name Nokia blijft het goed doen. In de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) heeft de Finse producent meer dan de helft van de totale markt in handen. Veel Europese consumenten die in 2000 hun eerste Nokia kochten, hebben in het derde kwartaal een nieuwe telefoon aangeschaft. En dat is opnieuw een Nokia, aldus Gartner. Wereldwijd verkocht Nokia 14 procent meer telefoons dan een jaar geleden: 37,4 miljoen. Dat aantal is goed voor een wereldwijd marktaandeel van 36 procent, 2 procentpunt meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Samsung maakte zo mogelijk een nog indrukwekkender groei door. De verkopen stegen in het derde kwartaal met 52 procent naar 11,1 miljoen. Het marktaandeel van Samsung bedraagt daarmee 10,6 procent. De Zuid-Koreaanse producent staat nu op de derde plaats, achter Nokia en Motorola. Sony Ericsson is de grote verliezer. Het aantal verkochte telefoons daalde in het derde kwartaal tot 5,0 miljoen. Een jaar geleden verkochten Sony en Ericsson bij elkaar nog 8,8 miljoen exemplaren. Sony Ericsson heeft nu een marktaandeel van 4,8 procent, 4 procentpunt minder dan vorig jaar. Het verlies van marktaandeel is een forse klap voor het bedrijf dat in 2006 marktleider wil worden, maar op dit moment nog verlies lijdt.