Van de spelcomputer, die op 11 november in Japan werd geïntroduceerd, werden gedurende het eerste etmaal ruim 88.000 exemplaren verkocht. In de week daarna, van 13 tot en met 19 november, gingen er slechts 43.378 over de toonbank.

Dit blijkt uit cijfers van Enterbrain, uitgever van het Japanse gamesblad Famitsu. Cijfers afkomstig van Enterbrain worden doorgaans als betrouwbaar beschouwd.

Een ander bedrijf, marktonderzoeksbureau Media Create, heeft de cijfers van de eerste volle verkoopweek nog lager ingeschat. Volgens Media Create zouden er in de eerste week 42.099 stuks zijn verkocht. De week daarna, van 20 tot en met 27 november, zou de verkoop verder zijn gedaald tot 32.622 stuks.

De snel dalende vraag naar Playstation 3-consoles is mogelijk te verklaren door het kleine aantal apparaten dat fabrikant Sony in voorraad had. Dit was het gevolg van een tekort aan onderdelen tijdens de productie. Mede om die reden is de Europese lancering van de PS3 verschoven naar maart volgend jaar.

Overigens wil Sony wil zelf niets zeggen over de verkoopcijfers in Japan en de Verenigde Staten.