Sinds november 2002, toen de tablet-pc op de markt kwam, zijn er in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) nog geen honderdduizend pc's met draaibaar beeldscherm verkocht, zo blijkt uit cijfers van het Engelse onderzoeksbureau Canalys. De trage verkoop in het eerste jaar na de introductie was wel voorzien, maar een verkoopdaling zoals die zich in het afgelopen kwartaal voordeed, komt wel als een verrassing. In het tweede kwartaal werden er in het EMEA-gebied 26.920 stuks verkocht. Dit is 23 procent minder dan in het eerste kwartaal van 2003. De geringe belangstelling wordt verklaard door de lagere it-uitgaven en de concurrentie van de notebook. Volgens Canalys wordt de tablet-pc door fabrikanten te veel als elektronisch schrijfbord gepresenteerd. Een notebook lijkt dan in veel gevallen aantrekkelijker dan een tablet-pc. Tot slot zou Microsoft ook debet zijn aan de trage verkoop. "Microsoft moet veel actiever de verkoop van tablet-pc's stimuleren als het bedrijf wil dat dit product grootschalig wordt verkocht", aldus Rachel Lashford van Canalys. Microsoft levert de besturingssoftware Windows XP Tablet PC voor de apparaten. Maar volgens Lashford doet Microsoft te weinig aan promotie van dit programma en de bijbehorende tablet pc. Ze adviseert Microsoft om de prijs van XP Tablet PC de komende twee jaar te verlagen tot onder de prijs van het normale Windows XP, zodat de prijs van het apparaat omlaag kan. Verder zou de tablet pc meer in advertenties moeten voorkomen en op beurzen moeten worden getoond. Van de vijftien fabrikanten van tablet-pc's zijn de grootste Hewlett-Packard (28 procent), gevolgd door Fujitsu Siemens (12,9 procent), Toshiba (11 procent) en Acer (10,8 procent).