Dat stelt OneChannel.net, een Amerikaans onderzoeksbureau dat zich overigens puur richt op verkopen via internet.

In de eerste week dat Windows Me op de markt kwam, eindigend op 16 september, behaalde Microsoft een omzet van 1 miljoen dollar uit haar nieuwste product. Dat was 19 keer de omzet die een week eerder nog werd behaald uit de verkoop van, uiteraard, Windows 98.

Maar in de weken die volgden zakte de verkoop van Windows Me al snel terug, zo blijkt uit de gegevens van online retailers die Onechannel.net verzamelde.

In de tweede week dat het product uit was gebracht, zakte de verkoop naar 192.000 dollar. Een week later was dit bijna gehalveerd tot 98.000 dollar, om in de week erop tot 57.000 dollar te dalen.

Daarmee bereikten de verkopen volgens Onechannel.net een niveau dat vrijwel gelijk was aan de weekomzet die voor de introductie van Windows Me uit Windows 98 werd gehaald.

Microsoft onderstreepte bij de presentatie van haar kwartaalcijfers nog dat de verkopen van het product erg sterk waren. Volgens de gegevens van Onechannel.net zijn die sterke verkopen vooral te danken aan de eerste week, toen de omzet dankzij voorverkopen en reclamecampagnes hoog uitviel. Die week viel nog in de kwartaalperiode waarover het softwareconcern vorige week resultaten bekendmaakte.

De goedkoopste Windows Me-versie, de upgrade voor Windows 98, nam in de eerste week 80 procent van de omzet voor rekening, zo meldt Onechannel verder. In de VS is, anders dan in Nederland, een aparte upgrade voor Windows 95 en voor Windows 98 gebruikers uitgebracht.

De eerste kostte 90 dollar, de tweede was op 50 dollar geprijsd. De volledige versie van Windows Me werd verkocht voor 170 dollar.

Voor het onderzoek gebruikt Onechannel onder meer data van computerwebwinkels als Buy.com, Egghead.com en Outpost.com.