De reacties over de verkoopresultaten van Ebay Express, de online winkel van Ebay waar met name grotere verkopers hun producten kunnen aanbieden, zijn teleurstellend. Dat blijkt uit een inventarisatie van verkoopervaringen van Ebay-verkopers.

George Trantas van de online winkel Designer Athletic schat dat hij zo'n vierduizend producten aanbiedt op Express. Tot nu toe heeft hij in de maand december slechts 33 producten verkocht, tegen ongeveer achtduizend op andere Ebay-productveilingen. "De Express-hype en de publiciteit zijn goed geweest, maar de verkopen erg laag", concludeert Trantas.

Een soortgelijke ervaring heeft David Yaskulka van online juwelier Harris Michael. "We - en met mij nog veel verkopers - hebben zeker niet de resultaten gezien waar we bij Ebay Express op hadden gerekend."

Toch zijn de verkopers wel goed te spreken over de website van Ebay Express. Over het ontwerp, de techniek erachter en de gebruikersvriendelijkheid zijn geen klachten, meent Jonathan Garris van de Professional Ebay Sellers Alliance (PESA).

Een woordvoerster van Ebay ontkent de verhalen over tegenvallende verkopen in de nieuwe winkelformule. "Ik kan geen cijfers geven over het aantal bezoekers en de verkopen, maar Ebay is tevreden met de resultaten", aldus Lara Housser van Ebay. "We kunnen niet ingaan op individuele verkoopervaringen, maar we zijn zeker nog in het beginstadium van de site. Het is een nieuw kanaal en we zien het gebruik groeien."

Ebay Express werd in april dit jaar in de Verenigde Staten geïntroduceerd. In augustus ging de winkel ook van start in Duitsland. Met Ebay Express wil het bedrijf tegemoet komen aan de groep gebruikers die internetveilingen risicovoller, ingewikkelder en tijdrovender vinden dan gewone webwinkels zoals Amazon.com.