Het nettoverlies over het derde kwartaal kwam uit op 364 miljoen euro, zo maakte UPC donderdagochtend voorbeurs bekend. Dit is fors lager dan de 858 miljoen euro verlies die over hetzelfde kwartaal een jaar geleden nog werd geleden. Zoals gebruikelijk in de telecomsector wijzen de financiële topmannen liever naar geflatteerde cijfers zoals het `adjusted EBITDA-resultaat' (de winst voor belastingen, rente, afschrijvingen en buitengewone lasten). Dit steeg in een jaar met 115 miljoen euro, waarmee UPC nu uitkomt op 78 miljoen `winst'. De kwartaalomzet steeg van 293 miljoen euro een jaar geleden naar 337 miljoen euro dit jaar. Voor het gehele boekjaar 2002 blijft UPC bij zijn EBITDA-verwachting van 278 miljoen euro.

Internet

UPC is in verschillende landen actief, maar behaalt in Nederland verreweg zijn meeste omzet. Dit geldt in de drie markten waar het kabelconcern actief mee is: telefonie, televisie en internet. In totaal heeft UPC nu 611.000 internetabonnees, waarvan 289.000 in Nederland. Een jaar geleden waren er in ons land nog 215.000 Chello-klanten. Verder heeft UPC in Nederland 177.000 klanten van kabeltelefonie op een totaal van 396.000 in Europa.

Digitale televisie

Tot slot is het aantal abonnees in Nederland op digitale televisie in een jaar gestegen van 40.000 naar 58.000, in vergelijking met 2,3 miljoen `gewone' televisieabonnees . De digitale dienst biedt klanten een pakket televisiezenders, veertig digitale muziekkanalen die via radio of tv kunnen worden beluisterd, een Elektronische Programma Gids, e-mail en toegang tot Near-Video-On-Demand (de mogelijkheid films te bestellen). De ooit aangekondigde mogelijkheid om met de opzetkastjes ook te internetten is er overigens nog altijd niet.