De kruitdampen na de dramatische beursgang zijn zo langzamerhand opgetrokken, Nina Brink en haar zakenvrienden likken hun wonden. Tijd om naar de toekomst te kijken, vindt WOL. De provider wil zich niet langer richten op alleen het aanbieden van internettoegang, maar gaat ook delen van haar netwerk verhuren.

Het kwartaalverlies van Nederlands meest geruchtmakende provider kwam tot teleurstelling van analisten uit op ruim 121 miljoen euro, in dezelfde periode een jaar eerder was dat nog bijna 12 miljoen euro. De inkomsten stegen tot 55,4 miljoen euro over het tweede kwartaal. Deze stijging is volgens WOL te danken aan een serie overnames in het tweede kwartaal – zoals E-Trade – en aan inkomensstijgingen in Frankrijk, Duitsland en Denemarken.

Minder eigen content

De nieuwe strategie van WOL is volgens James Kinsella – sinds juni bestuursvoorzitter – het resultaat van een 'intensieve analyse in de afgelopen weken van de sterke kanten van de organisatie'. Eigen content hoort daar kennelijk niet bij. Op de portal zal namelijk minder eigen content komen. Deze wordt ingekocht bij derde partijen, te beginnen met sport en muziek. "In plaats van te concurreren met de grote mediaondernemingen zullen wij juist met hen gaan samenwerken", aldus Kinsella.

World Online is geherstructureerd in drie hoofdpoten: Access, Portal en Business Services. Access is het onderdeel waarin WOL van oudsher actief was: het aanbieden van internettoegang waaronder dial-up en – binnenkort - ADSL. Onder Portal vallen alle activiteiten die met de sites van WOL te maken hebben. Voor de toekomst betekent dit minder eigen content en samenwerking op het gebied van advertentieverkoop en e-commerce.

Van ISP tot netwerkbeheerder

De derde poot – Business Services – is een belangrijke voor de toekomst. WOL wil haar pan-

Europese netwerk verhuren aan andere bedrijven. Door investeringen in de infrastructuur moet het bedrijf naar eigen zeggen veranderen van een nationale telecom-afhankelijke ISP tot een netwerkbeheerder. De netwerkdiensten moeten vooral door het MKB en ASP's worden afgenomen.

WOL wil meer samenwerken met ASP's om zo zakelijke klanten van dienst te kunnen zijn. Om dit alles te kunnen bewerkstelligen heeft de provider al in zeven landen - waaronder Nederland - telecomlicenties gekocht. Voor het einde van het jaar zullen er nog zes volgen.

World Online heeft momenteel 3,7 miljoen geregistreerde abonnees in Europa, waarvan er 2,4 miljoen in de maand juni actief waren. Dit betekent een stijging van slechts 200.000 actieve abonnees, een teleurstellend aantal. De gemiddelde actieve abonnee was in juni 7,5 uur online.