Dat Microsoft aan nieuwe logo’s werkte, werd deze zomer al bekend. Naast het logo en de volledige grafische vernieuwing van de zoekpagina is Page Zero een van de grootste veranderingen. Deze nieuwe functie geeft een eerste snelle antwoord op de vraag die een gebruiker invoert, wat wordt getoond nog voordat een volledige zoekresultatenpagina wordt gevormd. Die Page Zero komt naar voren op het moment dat zoektermen worden ingetypt in de zoekbalk.

Een andere verandering is Pole Position, dat direct de juiste zoekresultaten laat zien in een kader bovenaan de pagina. Deze feature wordt door Bing gebruikt als het vrijwel zeker weet dat die resultaten ook zijn wat je zoekt omdat je ingegeven zoekvraag vrij specifiek kan worden opgevat.

Zoeken in social media meer geïntegreerd

Twee toepassingen die vorig jaar aan Bing zijn toegevoegd, Snapshot en Sidebar, zijn nu samengevoegd. Snapshot geeft aan wat Bing weet van een persoon, plaats of ding, Sidebar haalt informatie uit sociale mediabronnen en laat zien wat je vrienden van het gezochte onderwerp vinden. In het gezamenlijke kader laat Bing nu zien wat het zelf weet van een onderwerp, plaats of persoon. Het combineert dat direct met de kennis van vrienden via sociale media.

Bing brengt feiten, en gerelateerde zoekopdrachten:

En Bing brengt meningen, van je vrienden op social networks:

Nederland wacht sinds 2009

Microsoft zegt dat de vernieuwing van Bing nog niet klaar is en dat gaandeweg steeds meer tweaks worden gemaakt en features worden toegevoegd. Wanneer Bing eindelijk eens naar Nederland komt, is nog steeds duister. Webwereld heeft hierover vragen uitstaan. Al sinds 2009 wordt er gespeculeerd over introductie van Bing in Nederland, maar tot nu toe moeten we het hier doen met een zeer basale uitgeklede versie.