Op verschillende blogs en websites zwelt de kritiek aan op het vernieuwde Google Afbeeldingen. Het nieuwe design zou sitebeheerders verkeer kosten, het onrechtmatig gebruikmaken van auteursrechtelijk materiaal in de hand werken en zodoende omzet kosten. Google schetst juist een tegenovergesteld beeld van de nieuwe situatie die is ontstaan.

Google Afbeeldingen kreeg zijn vernieuwde vormgeving precies twee weken geleden. De zoekmachine toont sindsdien afbeeldingen direct in de zoekresultaten, in plaats van het op de achtergrond laden van de oorspronkelijke site. Dit moet het zoeken van afbeeldingen sneller maken. Met behulp van nieuwe knoppen blijven alle voormalige opties in tact.

Verlies van verkeer

Juist dit hotlinken kost een sitebeheerder traffic, luidt de kritiek. Op verschillende fotografiewebsites en fora, waaronder het Google Image Search Forum, klagen site- en blogbeheerders over het verlies van verkeer. “Uitgevers op het web krijgen geen verkeer meer. De meeste van hen hebben de afgelopen twee weken te maken gehad met een enorme daling in de omzet", schrijft één van hen in een online petitie.

Daarnaast zou gerelateerd materiaal zoals onderschriften of bijgevoegde teksten hun waarde verliezen omdat deze niet langer automatisch wordt getoond. Door dit laatste zou ook de context van veel afbeeldingen verloren gaan, omdat gebruikers van Google's zoekmachine alleen het plaatje zien en zodoende de juiste achtergrond missen.

'Doorklikken juist gestimuleerd'

Google pareert de kritiek met andere cijfers. “Uit onze data blijkt dat, gemiddeld genomen, de click through rate naar de pagina die de afbeelding host, hoger ligt in het nieuwe ontwerp", reageert Google-woordvoerder Mark Jansen op de ontstane kritiek. “Dit nieuwe ontwerp maakt Google Afbeeldingen sneller, mooier en betrouwbaarder."

Daarbij wordt het doorklikken juist gestimuleerd. Volgens Google zijn er in de nieuwe situatie vier in plaats van twee kliks mogelijk naar de oorspronkelijke pagina. De domeinnaam is klikbaar, en er is een nieuwe knop toegevoegd om de pagina waarop het plaatje wordt gehost te bezoeken.

“We laten ook de titel en het domein van de bronpagina meer prominent zien. Bedenk ook dat wij de afbeeldingen van derden niet zelf hosten", schrijft Google daarnaast in een reactie aan Webwereld.

Uitschrijven kan

Google stelt verder dat sitebeheerders er in de nieuwe situatie gemakkelijker voor kunnen kiezen om hun pagina's en afbeeldingen niet langer opgenomen te laten worden in de zoekmachine. Jansen: “Al denken we dat de meeste webmasters juist de voordelen hiervan zullen zien."

De critici wijzen echter nog op een ander punt, het auteursrecht. Google zou door de nieuwe vormgeving het stelen van auteursrechtelijke afbeeldingen in de hand werken. Zij vallen over het zinnetje “De afbeelding kan auteursrechtelijk zijn beschermd", dat onopvallend zou worden getoond. Zo zouden gebruikers niet volledig geïnformeerd worden en dus sneller stelen.

Klik voor groot

Citaatrecht

Volgens ict-jurist Arnoud Engelfriet doet Google juridisch niets verkeerd en mag het zich beroepen op het citaatrecht. “Het kan kloppen dat de nieuwe situatie verkeer kost, en in theorie het dus ook inkomsten. Bijvoorbeeld wanneer één website heel vaak bezocht wordt vanwege een afbeelding. Maar zoiets moet worden aangetoond. Google beroept zich op het citaatrecht en biedt zoals het hoort een link naar de bron. Dat is voldoende."

Google verandert daarom ook niets aan het nieuwe Google Afbeeldingen. De zoekgigant is zelfs bezig met een volgend ontwerp. Jansen: “We hebben positieve feedback van gebruikers gekregen bij een vergelijkbaar herontwerp voor op de mobiele telefoon."