In samenwerking het online entertainment bedrijf Jamby (bekend van onder meer oud Veronica medewerker Adam Curry) heeft de voormalige televisieomroep een aantal (interactieve) televisieprogramma's online gezet.

Voorlopig bevindt deze vorm van televisie zich nog in een testfase. "We gaan proberen de interesse van de consument voor televisie via internet te wekken", zegt Arjan Postma, general manager bij Jamby. Jamby richt zich met de programma's op gebruikers die beschikken over een breedband internetverbinding. Dat is volgens Jamby op dit moment 5 procent van alle Nederlandse internetaansluitingen.

Kosten

Het afgelopen anderhalf jaar heeft Jamby zich gericht op het onderzoek naar hoe iTV (internet televisie) het beste uitgedragen kan worden. "Een van de vragen waar we tegenaan liepen is hoe de kijker op deze vorm van televisie gaat reageren. Vanaf vandaag gaan we dat onderzoeken. De komende maanden worden belangrijk", zegt Postma.

De programma's worden voorlopig zonder reclame op internet uitgezonden. "Het hele project is op dit moment kostendekkend. De partijen die interesse getoond hebben in iTV hebben het onderzoek gefinancierd." Behalve met Veronica is Jamby ook in gesprek met onder meer SBS en de PostcodeLoterij.

Om onder meer kosten te besparen heeft men gekozen voor de QuickTime-techniek van Apple om de content bij de gebruiker thuis te bezorgen. "In vergelijking met de twee grote alternatieven RealMedia en WindowsMedia blijkt dat QuickTime voor wat wij willen de beste kwaliteit levert tegen een heel gunstige prijs."

Om de content te kunnen bekijken zal de gebruiker wel diverse plug-ins moeten downloaden. En dat is volgens Postma geen probleem voor de doelgroep waar Jamby en Veronica zich nu op richten: de breedband internetgebruiker. "Dat zijn vaak mensen die daar in de meeste gevallen geen probleem van maken."

De uitzendingen zijn op dit moment alleen via een klein schermpje te bekijken. "Binnen enkele weken komen we met de mogelijkheid om de programma's op een volledig scherm te bekijken. Dat maakt het televisiekijken op internet uiteraard een stuk aangenamer."

Postma sluit niet uit dat er in de toekomst betaald moet gaan worden voor de diensten. "Daarbij kun je denken aan een vorm van abonneren. Ik denk dat een selecte groep gebruikers bereid is te betalen voor kwalitatieve content. Net als je nu betaalt voor een abonnement op een tijdschrift. Ook zou het mogelijk kunnen zijn dat het abonnementsgeld verwerkt zit in de kosten voor de breedbandaansluiting. Maar is nog allemaal toekomstmuziek."

Programma's

Veronica zendt op dit moment drie programma's onder de noemer eXperience uit: Truth-or-dare, Point Victor en Soulmate. Interactiviteit vormt een belangrijk onderdeel van de programma's. "Bij Point Victor, een reisprogramma, kan de kijker reageren en invloed uitoefenen op de toekomstige bestemmingen van de reizen die gemaakt worden", zegt Jantien van Tol, marketing coördinator van Veronica Digitaal.

Veronica trekt zes maanden uit om de kijken hoe het publiek reageert op deze nieuwe vorm van televisie. Volgens Van Tol is deze vorm van televisie zeker niet dé nieuwe strategie van de omroep als het gaat om het uitzenden van televisieprogramma's. Eerder dit jaar liepen de onderhandelingen met SBS over de invulling van het televisiekanaal V8 door Veronica uit op niets. "We blijven ons oriënteren op alle mogelijkheden. Internettelevisie is daar een vorm van."