De markt groeide in West-Europa het afgelopen kwartaal vergeleken met dezelfde periode vorig jaar met 7 procent tot 8,25 miljoen verkochte pc's, aldus het Britse onderzoeksbureau Context. Volgens de Amerikaanse branchegenoot IDC toonde de markt in Europa, het Midden-Oosten en Afrika een groei van 4,4 procent tot 9 miljoen verkochte computers. De cijfers staan in scherp contrast met de Verenigde Staten, waar de verkoop volgens IDC juist 9,5 procent terugliep. Concurrent Gartner houdt het overigens op een daling van 3,5 procent. "Het was lang niet zo slecht als werd aangenomen", zo zei een woordvoerder van Context. Volgens IDC profiteert de Europese markt van een relatief sterke vraag vanuit het bedrijfsleven. "Het herstel in de zakelijke markt compenseerde de enorm slechte consumentenmarkt", aldus IDC-analist Andy Brown. Vorige week gaven zowel Philips als Hewlett-Packard een negatief signaal af over de Europese markt voor technologie, maar volgens Context wil de ironie dat juist Hewlett-Packard in West-Europa een 'bijna verbijsterend' goed kwartaal achter de rug heeft. Het bedrijf zag de verkopen met 39 procent groeien, vooral dankzij promotionele acties in de zakelijke markt. Een en ander heeft ertoe geleid dat HP de derde positie in de markt heeft veroverd met een marktaandeel van 9,3 procent. Compaq neemt de nummer één-positie in met een marktaandeel van 13,9 procent, gevolgd door Dell met 10,6 procent. Ook Dell won marktaandeel door een agressief prijsbeleid. Fujitsu Siemens zakte volgens zowel Context als IDC van de tweede naar de vierde plaats, met 9,2 procent. Maar ook al is er sprake van beter dan verwachte cijfers over het eerste kwartaal, er zijn volgens de onderzoeksbureaus weinig tekenen die de markt zal terugkeren naar de groei die in 1998 en 1999 werd behaald. In die jaren stegen de pc-verkopen jaarlijks met ongeveer 20 procent.