De tekst van het vervalste persbericht was identiek aan de verklaring die Versatel begin mei uitgaf over de – inmiddels afgebroken – onderhandelingen met Belgacom. Alleen de naam van Belgacom was vervangen door die van Deutsche Telekom.

Het persbericht over de gesprekken met Belgacom zorgden in mei voor een flinke koersstijging voor het aandeel Versatel. Vanochtend maakte het aandeel Versatel kort na opening van de beurs opnieuw een flinke koerssprong: de waarde steeg met 5 procent (1,99 euro).

Versatel benadrukt echter in een – echt – persbericht dat halverwege de ochtend is verstuurd, dat het telecombedrijf niet verantwoordelijk was voor het vannacht verstuurde persbericht. Op het moment van schrijven noteerde het aandeel Versatel 1,6 procent hoger (1,92 euro).

Shitzooi.nl

De letterlijke tekst van het nep-persbericht luidde: "Versatel Telecom International N.V. deelt mee dat zij in het kader van haar voortdurende strategische orientatie onder meer initiele gesprekken voert met Deutsche Telekom AG tezamen met Talpa Capital B.V., over mogelijke vormen van strategische samenwerking, waaronder een openbaar bod. Gelet op de vergevorderde besprekingen, kunnen op dit moment geen verdere mededelingen worden gedaan."

Het bericht werd volgens Het Financieele Dagblad vannacht om 0.44 uur verstuurd. Dat gebeurde via de site Shitzooi.nl. Shitzooi.nl biedt mensen de mogelijkheid om anoniem (of uit naam van iemand anders) e-mails te versturen.

Waarschijnlijk kan justitie via Shitzooi.nl zonder veel moeite het ip-adres achterhalen van degene die het nep-persbericht heeft verstuurd. In een disclaimer waarschuwt Shitzooi.nl gebruikers dat zij via een politieonderzoek getraceerd kunnen worden. "Houd je binnen een mailtje gewoon aan de wet, dan is er niks aan de hand en ben je volkomen anoniem!"