Dat blijkt uit de gegevens van Spamvrij.nl, een site die Nederlandse spamberichten verzamelt. In het bericht, dat vorige week is verzonden, prijst Versatel een adsl-abonnement aan. Versatel heeft het bericht naar eigen zeggen naar 17.000 'zakelijke, algemene' adressen verzonden. De e-mails zijn op naam gesteld. Zowel in het onderwerp als in de tekst van het bericht wordt de achternaam van de ontvanger gemeld. Zo luidt het subject bijvoorbeeld: "Belangrijk bericht voor de heer Olsthoorn". In het bericht zit een link met daarin de naam van de ontvanger. Zo kan Versatel zien welke mensen het bericht gelezen hebben. Versatel heeft de adressen gekregen van een bedrijf dat is aangesloten bij de Dutch Dialogue Marketing Association ( DDMA), naar eigen zeggen 'de belangrijkste vertegenwoordiger voor de direct marketing industrie'. De naam van dat bedrijf wil Versatel-woordvoerder Wouter de Kleyn 'liever niet' noemen.

Unsubscribe

Versatel is volgens Spamvrij.nl vaker bij de verzending van spam betrokken. Eerder trad het telecombedrijf op als hoster voor diverse andere bedrijven. Het is de eerste keer dat Versatel zelf per e-mail reclame maakt. Onderaan het bericht staat een e-mailadres, waarop internetters kunnen aangeven niet langer 'informatie' van Versatel te willen ontvangen. Veel mensen maken geen gebruik van een dergelijk unsubscibe-mogelijkheid, omdat zij vrezen dat spammers dan alleen maar meer berichten zullen sturen. Volgens De Kleyn hebben 270 mensen gebruikgemaakt van het unsubscribe-adres. De e-mailreclame van Versatel is in strijd met de richtlijn die het Europees Parlement vorig jaar heeft aangenomen en die voor 31 oktober in Nederlandse wetgeving moet zijn omgezet. Volgens deze richtlijn is het versturen van zogeheten opt-out spamberichten vanaf 31 oktober niet toegestaan. Bedrijven mogen alleen nog maar e-mails versturen naar mensen die zich daarvoor van tevoren hebben opgegeven. De richtlijn is nu nog niet van kracht in Nederland. De Kleyn: "Op het moment dat die richtlijn van toepassing wordt, zullen we ons daaraan houden. Bij het versturen van deze mailing hebben we ons aan alle bestaande regels gehouden, en dat zullen we ook in de toekomst blijven doen." De zegsman sluit daarmee niet uit dat Versatel nog meer berichten zal verzenden. "We zien e-mailmarketing als een belangrijk instrument." Update, 12:10 uur: Commentaar Versatel toegevoegd. Eennalaatse alinea aangepast.