Dit blijkt uit het jaarlijkse Merkenonderzoek onder 8000 lezers van ComputerTotaal, evenals WebWereld een uitgave van IDG. Volgens Erwin van Faassen blijkt uit het onderzoek dat men de komende twaalf maanden gemiddeld zo'n 5 procent meer denkt uit te geven aan pc-producten in vergelijking met het vorig jaar.Het onderzoek nuanceert volgens hem de beweringen van vele bedrijven in de ICT-markt, die de laatste tijd gekenmerkt wordt door aanhoudend slechte cijfers en verwachtingen. De 8000 proefpersonen werden ondervraagd over hun aankoopplannen in het komende jaar van producten als videokaarten, desktop pc's, MP3-spelers, printers, notebooks, mobiele telefoons, DVD-spelers, cd-branders en monitoren.In vergelijking met het onderzoek van een jaar geleden is vooral een groei waarneembaar van DVD-spelers (18,4 procent denkt het komende jaar zo'n apparaat aan te schaffen, tegen 14,4 procent een jaar geleden), digitale camera's (van 7,7 procent naar 17,4 procent) en scanners (van 11,9 naar 16,6 procent). MP3-spelers werden nieuw in het onderzoek genomen. Maar liefst 21 procent verwacht een dergelijke speler te kopen.De vraag naar desktop computers (van 44,1 procent naar 26,1 procent) en mobiele telefoons (van 12,7 naar 7,3 procent) neemt volgens de onderzoekers echter flink af. Het Merkenonderzoek is een internationaal onderzoek dat voor het vierde jaar is uitgevoerd in zeven landen (behalve Nederland ook in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Denemarken en Noorwegen). De cijfers van de andere landen zijn nog niet bekend.