Als gevolg van Europese regelgeving zouden chauffeurs oorspronkelijk al vanaf deze maand een digitale tachograaf in hun truck geïnstalleerd moeten hebben, maar de Europese Commissie heeft enkele maanden extra respijt gegeven als overgangstijd. De uiterste deadline ligt nu op 31 december van dit jaar.

Vrachtwagenchauffeurs die geregeld de rijtijdenwet overtreden, moeten het met de komst van de digitale tachograaf een stuk moeilijker krijgen, zo is de bedoeling. Sjoemelen met de rijtijdenwet, veel bus- en vrachtwagenchauffeurs niet onbekend, zal hierdoor vrijwel onmogelijk worden, zo is de verwachting.

Het systeem achter de digitale tachograaf dat in Nederland gebruikt gaat worden, genaamd Dianta, registreert onder meer de snelheid, het aantal gereden kilometers en wanneer de chauffeur voor het laatst heeft gerust. Met behulp van een smartcard kan de inspecteur via een tablet-pc vervolgens de gegevens van digitale tachograaf uitlezen. De applicatie kan zowel online als offline worden gebruikt.

Dianta zal worden ontwikkeld door Logica CMG.