Van november 2003 tot november 2004 steeg het aantal banneradvertenties met 24 procent tot bijna 95.000, zo blijkt uit cijfers van Nielsen Netratings (pdf). Nederland ligt met een stijging van 34 procent boven het Europees gemiddelde. Zweden staat bovenaan met een groei van het aantal banners van 55 procent. In de toplijst van meest actieve adverteerders domineert eBay met alleen in Duitsland al 432 campagnes. Op twee staat Priceminister met 121 campagnes in Frankrijk. Op de derde plaats staat opnieuw eBay met 91 campagnes in Engeland, gevolgd door Amazon UK met 84 campagnes.

Per site

In totaal liep het aantal Europese advertentiecampagnes in een jaar tijd met 10 procent op van 33.472 tot 36.824. De Duitse site Meinestadt.de telde vorig jaar maar liefst 1106 campagnes. Het is daarmee volgens Nielsen Netratings de site met de meeste advertentiecampagnes. De tweede plaats wordt ingenomen door de Britse site Yell.com met 817 campagnes. Nederlandse sites komen in de top vijftien niet voor, aldus de onderzoekers. Naast het aantal banneradvertenties is vorig jaar ook het aantal adverteerders gestegen met 11 procent tot 17.441 adverteerders in november 2004. Hieruit concludeert Nielsen dat het vertrouwen in online adverteren stijgt. Ook het belang van online advertenties voor de totale marketingstrategie van bedrijven neemt toe. In augustus meldde WebWereld nog dat Microsoft in het eerste halfjaar van 2004 de grootste adverteerder was. Dit was op basis van cijfers over de uitgaven per adverteerders, niet op basis van het aantal campagnes.