Zeker 33 procent van de ondervraagde Amerikanen heeft vertrouwen in het doen van betalingen via internet. In het vierde kwartaal van 2001 was dat nog 27,5 procent, zo blijkt uit de Consumer Internet Barometer. Dit is een groot onderzoek van NFO WorldGroup, Forrester en The Conference Board. Ook het vertrouwen in de beveiliging van persoonlijke informatie bij online bestellingen is in een jaar tijd toegenomen. Nu heeft één op de vier internetgebruiker (25 procent) vertrouwen in het veilig opslaan van persoonsgegevens, terwijl dat vorig jaar nog 22 procent was. "Het vertrouwen in de bescherming van de privacy heeft grote invloed op de bereidheid om iets online te kopen", aldus een verklaring van Lynn Franco van The Conference Board. Het groeiend vertrouwen gaat samen met een stijgend aantal internetgebruikers in de Verenigde Staten. Nog steeds heeft 33,6 procent van de Amerikanen nog nooit gebruik gemaakt van internet. Zeker 61 procent van de Amerikanen is minimaal een keer per maand online. In 2001 was 58,7 procent van de Amerikanen online actief. De belangrijkste reden voor het gebruik van internet is persoonlijke communicatie gevolgd door werkgerelateerde activiteiten.