De meeste Nederlanders klikken op het eerste zoekresultaat, vooral als die link bekend in de oren klinkt. Ook blijken de uitgebreide zoekmethoden weinig gebruikt te worden, zo blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor 2003 van de bureaus Checkit en R&M Interactive. Van de 650 ondervraagden geeft 44 procent aan slechts te zoeken met één zoekwoord. Bijna 38 procent zoekt met twee woorden en slechts 12 procent gebruikt geavanceerde zoekmethoden zoals de `en-/of-`functie. Nederlandse internetters verwachten vooral bij Google in een keer de juiste link te vinden. Gebeurt dat niet, dan blijkt 35 procent van de Google-gebruikers een andere zoekmachine te proberen. Bij Ilse ligt dit aantal op 53 procent en Startpagina 56 procent. In 2 procent van de mislukte zoekpogingen, zoekt de gebruiker zijn toevlucht tot de papieren Gouden Gids of het telefoonboek. De meeste mensen blijken zoekmachines te gebruiken voor het vinden van vakanties, software, boeken en cd's.