Het Interactive Advertising Bureau ( IAB) heeft met zijn leden een gedragscode opgesteld die een einde moet maken aan een aantal uitwassen van moderne online marketingtechnieken. Bedrijven die klanten lastig vallen met spam of zoekmachines manipuleren om bovenin de resultaten te eindigen, riskeren een boycot, aldus de Nederlandse brancheorganisatie voor online reclamemakers. "Er zijn een aantal partijen die proberen de vindresultaten te beïnvloeden", zegt IAB-voorzitter Igor Beuker. "Hier hebben we over gesproken met diverse zoekmachines. Internetters zijn op zoek naar goede resultaten. De kwaliteit van de digitale media moet dus worden bewaakt." Volgens de voorzitter zijn er nog `een paar cowboys' op de markt die snel geld willen verdienen `ten koste van het medium, adverteerders en consumenten'. "Het gaat juist om technieken in het grijze circuit. We zullen dan ook actief controleren op nieuwe manieren om resultaten te vervalsen, zoals cloaking, en linkfarming. Als blijkt dat partijen zich niet aan de gedragscode houden, zullen we hen de deelname ontzeggen." "Die zijn we veel liever kwijt dan rijk. Onze leden willen ook over vijf jaar nog geld verdienen. Adverteerders komen er vroeg of later toch wel achter met wast voor bedrijf ze in zee zijn gegaan. Voorkomen is beter dan genezen." Het IAB verwacht dat malafide bedrijven door de maatregelen vanzelf uitsterven. Onder meer Google, Ilse, Lycos, MSN en de zoekmachinemarketeers Overture en Traffic4u ondersteunen de gedragscode.

Verwarring

Nederlands bekendste spambestrijder – Rejo Zenger van Spamvrij.nl – is vooralsnog niet bijzonder onder de indruk. Hij wijst erop dat dit al de tweede richtlijn van de branche is op het gebied van e-mailmarketing. De Reclame Code Commissie kwam eerder deze zomer met een richtlijn, die volgens PvdA-kamerlid Martijn van Dam al leidde tot verwarring. Consumenten zouden niet meer weten bij wie ze met hun klacht terecht moeten. De komst van de richtlijn van het IAB maakt het geheel er niet duidelijker op, aldus Zenger. Sterker nog: het VNO/NCW komt de komende maanden met nog een derde richtlijn, zo weet de spambestrijder. Zenger benadrukt dat hij inhoudelijk niets over de maatregelen van het IAB kan zeggen. "En dat is gelijk ook mijn tweede punt van kritiek. Over een nieuwe code kan ik niets vinden op de site van het IAB."