De hoofdredactie van Trouw gaat de komende week in discussie met PCM-topman Cees Smaling over de plannen. Adjunct-hoofdredacteur Harriët Salm meent dat "een kwaliteitskrant als Trouw niet zonder internet kan". Salm merkt tegelijk op dat "internet niet aan de grote verwachtingen heeft voldaan. Ik begrijp dat het in deze marktsituatie zinnig is te kijken wat PCM met haar internetactiviteiten wil. Maar onze site hoort bij de krant. Je stopt ook niet met een katern, omdat dat gedeelte van de krant geen winst oplevert." Ook Het Parool pikt de plannen van de concerndirectie niet. "We willen als volwaardige site bestaan. De komende weken gaan we met Smaling spreken", denkt Nathalie van der Ploeg, de chef van de vijfkoppige internetredactie. Zij verwacht dat er na de gesprekken wel een deel van de site overblijft. Sommige redacteuren menen dat er niets meer te onderhandelen valt. "Ik heb begrepen dat directeur Peter van Dijk van PCM Interactieve Media (PIM) binnen drie weken met een sociaal plan moet komen. De sfeer hier is gewoon klote", zegt een anonieme internetredacteur van een PCM-krant. Bij PIM zelf wilde niemand reageren. Voor de PIM-sites Consuweb.nl en Bekpek.nl gaat vrijwel zeker het licht uit. Nieuwssite En.nl zal op zijn best in sterk versimpelde vorm blijven bestaan. Dat geldt ook voor de sites van de afzonderlijke kranten, naast Het Parool en Trouw onder meer De Volkskrant, Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad. De budgetten van de afzonderlijke sites, naar verluidt tussen de 1,5 en 2,5 miljoen gulden, zijn vorig jaar ondergebracht bij PIM. PCM-baas Smaling wil dat die sites een `teletekst-achtige toepassing' overhouden. "Hij heeft er niks van begrepen. PCM heeft in anderhalf jaar tijd miljoenen guldens weggegooid. Dat is allemaal opgegaan aan dure software en apparatuur", aldus de anonieme redacteur. De Volkskrant schrijft vandaag zelf verbitterd over PCM's `vluchtige flirt met internet'. Eind juli stopte PCM al met veiling- en koopsite Spott.nl. Het verloor 35 miljoen gulden en zette 32 mensen op straat. Het concern zegt nu alleen nog te willen investeren in internet als dat geld opbrengt. Uit onderzoek komt naar voren dat uitgevers voor 80 procent verliezen op de gelden die ze in online-activiteiten stoppen.