Dat vindt Sumner Redstone, grootaandeelhouder en ceo van Viacom en CBS. "Het is onmogelijk om bij elke individuele gebruiker over z'n schouder mee te kijken of hij legaal gebruik maakt van onze content. En dat willen we ook niet," zei de eigenaar tijdens zijn toespraak op het Seoul Digital Forum. "Dus als we dit willen oplossen komen we al snel uit bij de bedrijven die piraterij mogelijk maken."

Redstone zegt niet 'perfectie' te verwachten, maar bepleit wel meer bewustwording dat piraterij mede mogelijk wordt gemaakt door de diensten en producten van verschillende bedrijven.

YouTube-filter

Een goed voorbeeld hiervan is YouTube. De videosite wemelde eerder van de illegale fragmenten van verschillende televisieshows. Viacom bestrijdt de plaatsing van illegale content hevig. Afleveringen van South Park en the Daily Show werden aan de lopende band verwijderd, onder meer omdat beide programma's via eigen kanalen gratis worden aangeboden. Op dit moment is het aanbod beperkt.

De programma's worden normaliter uitgezonden via dochter Comedy Central. YouTube heeft inmiddels een filtersysteem dat illegale content automatisch moet herkennen. Dat Viacom en YouTube geen vrienden zijn, bleek wel uit de rechtszaak die Viacom tegen YouTube-eigenaar Google aanspande.

Prikkels

Ook de piraterij van lange films is de 84-jarige Redstone een doorn in het oog. Viacom bezit onder meer Paramount Pictures en Dreamworks. "Als je op eenvoudige wijze binnen een paar tellen een volledig film binnen kan trekken op hoge kwaliteit, gratis, zonder enige straf, dan verdampt de prikkel om het product te kopen snel." Redstone zegt dat het hem echt niet alleen om het geld te doen is: "Als dit soort diefstal kan blijven voortbestaan, verdwijnt de prikkel bij de makers ook om nieuwe programma's te ontwikkelen."

De voorzitter van Viacom ziet hierin ook een functie voor mediabedrijven weggelegd. Zij moeten het zo makkelijk mogelijk maken om legaal aan de content te komen. Volgens Redstone moeten ze ervoor zorgen dat ze "de beste, meest innovatieve, creatieve content aan de consument kunnen leveren, via welk medium die het dan ook maar wil hebben, wanneer en waar hij het wil hebben."

Breuk

Dat Viacom niet meer over de schouder van de gebruikers wil meekijken is trouwens een breuk met het verleden. Niet lang geleden was het nog de tactiek van Viacom om piraterij te bestrijden door individuele gebruikers aan te klagen. Daarna verplaatste de focus zich naar websitebeheerders.

Isp's liggen wel vaak dwars. Zij willen niet verantwoordelijk worden gehouden voor de eventueel onrechtmatige daden van gebruikers.

Redstone ziet vanuit zijn perspectief wel een verbetering: "Ik sta steeds vaker voor eigen parochie te prediken in landen die verzadigd zijn met illegale content. In China en India begint steeds meer door te dringen dat ook de eigen markt beschermt moet worden. Ze beginnen actief interesse te tonen in het handhaven van auteursrechten."