De storing bij Rabobank met iDeal begon afgelopen vrijdag en duurde het hele weekeinde door, zo meldt de website Allestoringen.nl. Dat meet onder meer op twitter hoe veel reacties er zijn en maakt daarop uit dat veel klanten van de Rabobank niet in staat zijn (geweest) om bestellingen af te rekenen bij webshops.

“In andere gevallen wordt het geld wel van de rekening van de consument afgeschreven, maar wordt de transactie daarna afgebroken waardoor de winkelier het bedrag niet ontvangt", meldt Allestoringen.nl. De website zegt verder nog geen woordvoerder van Rabobank te hebben gesproken om de oorzaak van de storing te achterhalen. Ook Webwereld heeft vragen uitstaan bij de bank.

Update 22.24: Rabobank-woordvoerder Kees Nanninga laat via e-mail weten dat de bank aan een oplossing werkt. "We hebben te maken met performanceproblemen waardoor de beschikbaarheid van Ideal circa 80 procent is. Ideal is dus voor een groot deel van onze klanten beschikbaar. Klanten wordt aangeraden om nogmaals te proberen als het de eerste keer niet is gelukt. Het is dan wel verstandig om voor de zekerheid (via internetbankieren) te checken of geld niet toch al betaald is."