Wie dacht dat Chrome Frame de grote coup van het moment is van Google tegen Microsoft, heeft het mis. Het gaat weliswaar om de browser, het platform voor webapps, maar er is meer. Google valt op meerdere fronten tegelijk aan, niet alleen gericht op het webplatform maar op meerdere melkkoeien van Microsoft.

Lokken met gratis Sharepoint

De allernieuwste sluwe zet is de Google Sites API. Nee, dat heeft niet alleen met websites te maken. Google Sites is niet de homepagebouwdoos voor consumenten, maar de klik&klaar websitedienst waar gebruikers informatie met elkaar kunnen delen, bewerken, linken, publiceren, enzovoorts. De webtegenhanger van Microsofts Sharepoint-software; voor collaboration, intranetten, wiki's, of hoe je het maar wilt noemen. Misschien wel het sterkst groeiende product dat Microsoft de laatste jaren heeft verkocht.

Goed, Google openbaart nu een api (application program interface) voor zijn tegenhanger. Big deal. Nou, ja, inderdaad. De api maakt namelijk data-export én import mogelijk, van data inclusief de onderlinge links en verhoudingen. En wat is de eerste optie die daarmee wordt gemaakt? Natuurlijk, een Sharepoint-to-Google-Sites applicatie. Deze migratietool is overigens van een Google Apps Enterprise Partner, niet van Google zelf. Ook sluw.

Chrome verstoppen in IE

En dan die andere sluwe zet van deze week. Ja, je kunt met een eigen browser concurreren tegen de browser die wordt meegeleverd met, nee is verwerkt in, het marktdominante besturingssysteem. Heeft Netscape al eens gedaan, doet Mozilla met Firefox, en Google ook met Chrome. Waarom niet een koekoeksei leggen? Google biedt zo'n beetje zijn hele browser als plug-in voor Internet Explorer. Sluw.

Microsoft natuurlijk over de rooie. Ironisch genoeg met het argument van beveiliging als weerwoord. Twee browsers in elkaar draaien zou de kwetsbaarheid verdubbelen. Een rekensom die natuurlijk scheefgaat voor de volksstammen die nog op IE6 of 7 vastzitten. De kwetsbaarheid van die browsers is dusdanig, dat is moeilijk te verdubbelen.

Vooraankondiging Chrome OS

Je werkt aan een concurrerend product, je aartsrivaal heeft zijn nieuwe versie bijna af. Wat doe je? Je kondigt jouw prachtige product ver vantevoren aan. Je benadrukt de lage prijs (in dit geval gratis!) en de fantastische mogelijkheden. Terwijl het nog niet af is, er nog geen lanceerdatum is en er nog geen partners of leveranciers hebben getekend. Klinkt als een sluwe Microsoft-tactiek.

Het is toch echt Google die zijn netbookbesturingssysteem zo'n anderhalf jaar vantevoren heeft aangekondigd. Het zet daarmee gelijk even Microsofts plan onder druk om op netbooks de goedkope, maar kreupele Starter Edition van Windows te leveren. Een Windows 7-uitvoering die na het trekken van de creditcard wel 'in-place' valt up te graden naar een 'rijkere' uitvoering. Chrome OS kent vast geen beperkingen, wanneer het uiteindelijk op de markt komt.

Outlook-plugin

Maar die vaporware is een uitzondering. Google doet meer met concrete producten - al dan niet in eeuwige bèta. Plugins lijken een favoriet wapen. Zoals de Apps Sync-plugin voor Outlook. Gebruikers die gehecht zijn aan dat mail- en agendaprogramma van Microsoft, of die bijvoorbeeld een agenda delen met andere Exchange-gebruikers, mogen van Google die applicatie gewoon blijven gebruiken. Met de plugin valt ook Gmail en Google Calendar te gebruiken. Het is dus een Exchange-migratiemiddel, wat sluw genoeg niet een directe overstap afdwingt.

Ja, het ging in het begin nogal fout. De Apps Sync-plugin zit andere plugins dwars. Waaronder de Outlook Connector van Microsoft zelf om zijn applicatie te koppelen aan diens eigen cloud. Goed dat Google een reputatie heeft dat producten zo lang in bèta zijn, toch?

Office ondermijnen met gratis cloud

En vóór dit alles was er natuurlijk Google Apps, begonnen met Gmail maar versterkt met het belangrijkere Google Docs. Een kantoorpakket dat gratis is én online staat, dus overal toegankelijk is. Met collaboration-mogelijkheden die Office ontbeert of minder toegankelijk biedt.

Naast Windows is Office de grote melkkoe voor Microsoft. Beide zijn instituten die echt niet zomaar verdwijnen. Vraag maar aan Novell, Corel, Red Hat, Apple, IBM, Sun, Lotus en vele anderen.

Gratis is echter krachtig en in dit geval werkt het ook. Google zit namelijk in tegenstelling tot eerdere Office-concurrenten eigenlijk helemaal niet in die business. Het bedrijf kan software als gratis online-dienst weggeven, omdat die programmatuur dan online verbonden is, waar immers Google's business zit.

Net zoals Microsoft ooit de browser gratis kon weggeven, net toen concurrent Netscape er geld voor ging vragen. Het is niet de eigen core-business en valt dus te spekken uit de activiteit die wel het geld binnenbrengt.

Wat wordt de volgende sluwe zet van Google tegen Microsoft?