Wereldheerschappij Google-diensten

Door de Nexus One te kopen, is de klant gebonden aan Google-diensten. De telefoon gebruikt het mobiele besturingssysteem Android. Om de telefoonlijst te kunnen gebruiken, moet de gebruiker een Gmail-account hebben. Dat heeft wel als voordeel dat contacten, afspraken en e-mails meteen op de telefoon aanwezig zijn. Het bedrijf biedt ook andere diensten, zoals Google Maps die juist op een mobiele telefoon met gps tot zijn recht komen.

Maar samen met de diensten betekent dit een grote afhankelijkheid van vooral Google. Dat is meteen ook het belang voor de zoekgigant die klantenbinding van desktop tot het kleinste apparaat waarborgt. Wie probeert Android te klonen komt in de problemen zodra ook maar een vinger wordt uitgestrekt naar de Google-diensten.

Android pushen

De Linux-editie van Google is van strategisch belang voor de onderneming. Het besturingssysteem moet niet alleen mobiele telefoons, maar ook netbooks en mogelijk ook PC's veroveren. Daarmee heeft het bedrijf toegang tot alle mogelijke apparaten en kan het de eigen diensten dicht bij de gebruiker krijgen.

Net als de Nexus is Android duidelijk geen doel op zich, maar wel de mogelijkheid om een voet tussen de deur te krijgen. Waar dat niet lukt probeert het bedrijf nu met zijn eigen webbrowser toch dicht bij de gebruiker te komen. Door een besturingssysteem aan te bieden is het mogelijk eigen diensten op het laagst denkbare niveau te integreren.

Zo kan bijvoorbeeld een microfoon en een gps-chip op die manier worden bediend zoals het bedrijf dat wil. Op het moment dat Gtalk de datadiensten van de mobiele telefoon gaat gebruiken, kan het traditionele mobiele telefonie overbodig maken. Het bedrijf opent dus de aanval. In Amerika is die aanval reeds frontaal ingezet met telefoniedienst Google Voice.

De telecomdinosaurussen aanpakken

De aanval op de telecomproviders is niet alleen gericht op de gesprekken. Door met een eigen shop met eigen toestellen te komen, maken de operators niet langer de dienst uit. Wie slim is en rekent, ontdekt dat zelf een toestel kopen aantrekkelijker is: het prijsverschil tussen sim-only en standaardabonnementen is voor regelmatige bellers voldoende om het toestel terug te verdienen, klanten kopen een toestel wanneer zij dat willen en de afhankelijkheid van providers - die liever per twee jaar contracten afsluiten - neemt af.

De winkel van de mobiele operator is niet langer hét punt om een toestel te kopen. In de visie van Google kiest de klant zijn toestel en is vrij om vervolgens de provider te kiezen. Als ze maar de diensten van Google afnemen. Wie daarvoor kiest, wordt op het gebied van infrastructuur onafhankelijker. Voor klanten die toch liever met een telecomoperator zaken doen, is er ook een deal met T-Mobile in de VS en Vodafone in Europa. En later andere operators, want er is geen exclusiviteit zoals Apple met de iPhone.

Apple en Microsoft bedwingen

De Nexus One opent niet alleen de aanval op de gevestigde telecomorde. Ook Apple en Microsoft worden door het bedrijf uit de comfortzone gedreven. Google laat met het toestel zien ook een sexy toestel te kunnen afleveren en wil zich graag meten met de smartphones der smartphones: iPhone.

Waar de klanten van clouddiensten bij Apple nog altijd moeten betalen voor mobile, hoeft dat bij de Google-diensten niet. Door nu zelf een telefoon te verkopen, gebruikt de onderneming de kracht van het eigen merk. Ook daarmee steekt het Apple naar de kroon.

Ook Microsoft heeft nu veel van het bedrijf te vrezen. Waar het bedrijf al kansloos was in de markt van de mobiele telefonie, zal het nu in Redmond niet lukken Google ook maar een beetje van serieuze concurrentie te voorzien op dit vlak. En of Bing een succes wordt...

Voorbeeld stellen voor fabrikanten

Het is een publiek geheim dat veel innovatie door mobiele providers in de kiem wordt gesmoord. Nokia kreeg problemen toen het VOiP wilde ondersteunen, Skype mag niet via UMTS-frequenties werken en naar verluidt werd nieuwe functionaliteit wel later geïntroduceerd op verzoek van operators.

Met de strategie van Google is dat verleden tijd. De nieuwe aanpak betekent dat niet de telefoonbouwer, maar de operator zijn best moet doen om bij de klant in de picture te blijven. Zoals de iPhone het begrip 'smartphone' herdefinieerde, doet Google dat nu met de verkoop van telefoons.

Eerlijk is eerlijk: deze trend zal er op zich al aan te komen. De Mediamarkt verkoopt momenteel al rekken met mobieltjes tegen lage prijzen. Logisch meent een verkoper: “De klant wordt steeds berekender en wil niet jaren betalen voor een toestel, waarbij de prijs ook nog meerdere malen over de kop gaat.”