Microsoft koopt Yahoo niet, maar de vorige week aangekondigde deal gaat wel heel ver. Yahoo dumpt de eigen zoektechnologie en stapt voor websearch over op Bing. Het bedrijf gaat voortaan online-advertenties verkopen, voor de eigen sites maar ook voor die van zijn partners. Waar dus nu Microsofts nieuwe zoekmachine Bing ook onder valt. Dus Yahoo is verworden tot de verkooptak van Microsoft? Nee hoor, er is nog genoeg over van het internetbedrijf en dus genoeg te doen voor Yahoo.

1 Realtime search

Het doorzoeken van websites, het indexeren daarvan en dan gebruikers laten zoeken in die verouderde informatie is zó begin jaren nul. Realtime search is waar de toekomst ligt., maar daar is wel andere technologie voor nodig dan Bing levert. Als het aan Yahoo's hoofdonderzoeker Prabhakar Raghavan ligt, gaat het bedrijf die toekomst claimen. Het hoofd van Yahoo Labs vertelt aan persbureau Reuters dat er een goudmijn is om berichten van bijvoorbeeld microblogdienst Twitter te ontginnen.

Het gaat dan niet om het simpelweg doorzoeken van Tweets, maar het realtime indexeren, koppelen en analyseren van de datastromen. Raghavan ziet zoekresultaten voor zich die zijn te groeperen op diverse criteria: uiteenlopend van onderwerp tot regio waar de gebruiker zich bevindt. Daarmee kan Yahoo veel verder gaan dan wat Bing biedt.

2 Contentkoning

Bij de vorige internetzeepbel was het al het mantra: 'Content is king'. Ondanks het uiteenspatten van de dotcom-hype geldt dat eigenlijk nog steeds. Kijk maar naar het succes van Google die goed is in het ontsluiten van content. Kijk maar naar de worstelende traditionele media die hun kostbare content, die ze niet goed weten uit te baten, zien wegglippen.

Yahoo-ceo Carol Bartz ziet haar bedrijf als een contentleverancier. "Wij zijn geen search bedrijf", zei ze in juni al. Haar bedrijf heeft al een legertje schrijvers, redacteuren en andere contentmakers in dienst, maar kan dat flink uitbreiden. Ok, het miljardenhuwelijk van online-dienst AOL en mediareus Time Warner is uiteengespat. En flink ook. Maar het binnenkort afgestoten AOL ziet hoop, in content. Het heeft nu 1.500 schrijvers in dienst en wil dat over een jaar bijna verdubbeld hebben, meldt ict-nieuwssite TechCrunch. En Bartz zegt welbewust 'contentleverancier' en niet 'contentproducent'. Dus denk aggregator, aanbieder van ook andermans content.

3 Supersales

Door los te zijn van de technologische 'rat race' van search engines kan Yahoo zich ontpoppen tot een super salesorganisatie. Eentje die door de samenwerking met Microsoft ook redelijk groot is, en daar flink op kan voortbouwen. Laat Microsoft maar worstelen met conflicterende eigen belangen; voor applicaties, online-diensten, platformen, partners en opkomende concurrenten. Yahoo kan zich helemaal storten op sales, en daar flink aan verdienen. Het bedrijf krijgt de komende vijf jaar 88 procent van de advertentieopbrengsten van de Microsoft-samenwerking. Daarna kan de Bing-maker de exclusiviteit voor Yahoo-adverteerders opzeggen, maar dan krijgt dat bedrijf maximaal 93 procent van de ad-inkomsten. Wil Yahoo exclusief gaan, dan moet het inleveren maar houdt het nog altijd 83 procent van de opbrengsten over. De hele samenwerking loopt tien jaar.

4 Sociale netwerkreus

Veel mensen lijken het vergeten, maar Yahoo is echt niet alleen een zoekmachine en ook niet alleen eentje met wat content. Het bedrijf is en doet veel meer. Ok, soms dankzij overnames, maar toch. Onlangs is niet alleen de eigen hoofdsite voorzien van een nieuw jasje, volgens velen overigens tegenvallend, maar ook sites als Delicious en Flickr zijn opgefrist. Niet alleen qua uiterlijk, maar ook en vooral qua werking. Zo'n beetje voor het eerst sinds de overnames overigens.

Die en enkele andere Yahoo-dochters en -initiatieven kunnen eindelijk eens serieuze aandacht krijgen. Vergeet ook niet dat Flickr ondanks de relatieve verwaarlozing door de moeder nog altijd een van de grootste fotosites annex afbeeldingendatabases ter wereld is. Daar kan menig fotopersbureau of fotostocksite een punt aan zuigen. Misschien dat Yahoo-ceo Carol Bartz dan ook toekomt aan haar 'presence' op eigen sites als Flickr.

5 Webinnovatie

Sterker nog, naast die publieke sites en services heeft Yahoo nóg meer. De digerati zullen het allang weten, maar de ontwikkelaars van Yahoo bieden al een tijd innovatieve webtechnieken, ook als open source. Denk aan Yahoo Pipes, een programmeeromgeving voor niet-programmeurs. En het brede, open cloud-platform Open Cirrus, in samenwerking met ict-grootheden Intel en HP. En Yahoo's eigen, vrijgegeven uitvoering van het Apache-project Hadoop, een open source-platform voor data-intensieve gedistribueerde applicaties. Waarvan Yahoo zelf de grootste installatie ter wereld heeft draaien.

Toegegeven, er is twijfel over enkele van die projecten in het licht van de samenwerking met Microsoft. De betrokken Yahoo-mensen doen hun best dat te sussen. Natuurlijk heeft het bedrijf wel eens, en ook de laatste tijd, de stekker uit activiteiten of afdelingen getrokken. Denk aan het antieke Geocities, maar ook aan het overgenomen videosysteem van Maven Networks. Toch borrelt er nog genoeg in de labs van Yahoo wat veelbelovende nieuwe innovatie kan opleveren. Mits goed benut, natuurlijk.

Er onderuit, als het doorgaat

En als de deal met Microsoft toch nog tegenvalt, kan Yahoo er nog onderuit. Als de omzet uit die samenwerking onder een bepaalde grens komen, mag Yahoo de samenwerking opzeggen. Wat dan die grens is? Een percentage van de geschatte opbrengsten van Google. Nattevingerwerk, maar wel vastgelegd als belangrijke clausule in het contract.

Oh, en het Amerikaanse ministerie van Justitie moet nog wel haar zegen geven aan de hele deal. De samenwerking tussen de nummer twee en drie op de zoekmarkt moet natuurlijk niet de concurrentieverhoudingen daar verzieken. Pardon? Nee, is niet vergezocht: Google is weliswaar overdreven groot, maar consolidatie zodat er nog minder partijen (van enig formaat) actief zijn, zou de concurrentie (verder) kunnen verzieken. Is de gedachte achter de antitrustkeuring die nu wordt gedaan.