Het heet (inderdaad) Bing, had de codenaam Kumo, is gebaseerd op het overgenomen Powerset en vult Live Search aan. Of nee, het gaat zelfs die zoekmachine vervangen. Microsoft is er veel, heel veel aan gelegen om marktmoloch Google naar de kroon te steken. Achter een goede zoekmachine, en daardoor groot aandeel op de search-markt zit namelijk de enorme markt van gerichte relevante advertenties.

1 Wat is het?

Volgens de marketingmachine van Microsoft is het geen zoekmachine, maar de volgende stap: een decision-machine. Waar websurfers vroeger zochten naar informatie, en later naar antwoorden op vragen, willen mensen nu hulp voor het nemen van beslissingen, zo redeneren de marketeers van Microsoft. Welk product of dienst wil je aanschaffen, waar is dat het goedkoopst, hoe krijg je iets het snelst, waar wil je heen op vakantie, waar boek je die dan? Enzovoorts.

Dat beslissingselement is niet alleen marketingpraat. Microsoft heeft Bing voorzien van geavanceerde toevoegingen die automatisch komen met nuttige combinaties van informatie. Zo integreert Bing bijvoorbeeld prijzen en gebruikerservaringen als er wordt gezocht op zaken als hotels, restaurants, reizen en auto's. Microsoft probeert dus ook een deel van de markt voor gespecialiseerde, verticale zoekmachines in te pikken.

2 Wat kan ik ermee?

Zoeken en dan beslissingen nemen, maar nu nog even niet. Microsoft brengt Bing geleidelijk uit, per land. Vanaf komende week is de zoekmachine live in de Verenigde Staten en in Canada. In Nederland is wel de bètaversie van Bing toegankelijk en bruikbaar, maar het nut is nog beperkt. Het is namelijk toegespitst op Amerikaanse gebruikers, meldt Derk Wagelaar, manager Online-diensten van Microsoft Nederland, aan Webwereld.

3 Waar slaat die naam op?

Bing, pardon? Ja, Bing. Microsoft heeft ongetwijfeld een leger marketeers en enkele consumentenonderzoeken besteedt aan het vinden van die naam. Het moet 'the sound of found" zijn, het a-ha moment vertegenwoordigen als de gebruiker vindt wat hij of zij zoekt. En meer dan wat de surfer in eerste instantie zoekt.

De naam is dus niet gerelateerd aan een nachtclub annex kantoor in de tv-serie The Sopranos, de bijnaam van karakter Chandler in de comedyserie Friends, of een bepaald type kers. Goed, Bing lijkt wat lachwekkend, maar tien jaar geleden had iedereen het gewoon over 'zoeken op internet', bij Yahoo of Altavista, toen een of ander bedrijfje kwam dat zich tooide met de bizarre naam Google.

4 Moet Google zich zorgen maken?

Nee. In ieder geval voorlopig niet. Net nadat Microsoft zijn Bing onthult, gaat Google een stapje verder met de onthulling van zijn Wave. Een overkoepelende combinatie van realtime-communicatie en samenwerkingssoftware (collaboration), waar externe partijen met hun diensten op kunnen aansluiten dankzij de open api voor universele login (Federated id). Onlangs kwam Google ook al met een overtreffende trap nadat de nieuwe zoekmachine Wolfram Alpha meer details over zijn werking bekendmaakte. Google overtroefde dat met zijn Public Data-dienst die in wezen hetzelfde biedt als waar Wolfram mee ging komen.

Onderzoeksbureau Forrester is positief gestemd, maar ziet nog geen risico voor Google, wel voor Yahoo. Volgens analist Shar VanBoskirk is Bing een grote verbetering ten opzichte van Microsofts huidige zoekmachine live.com en geeft het Microsoft voordeel ten opzichte van de concurrentie.

Dat zal volgens haar Google niet echt raken, want die zoekmachine is te ingeburgerd bij consumenten. De naam is immers al enkele jaren een werkwoord wat internationaal wordt gebruikt voor 'zoeken op internet'. De Forrester-analist voorspelt wel dat andere zoekmachines het voorbeeld van Bing volgen en ook met meer gebruikersgerichte zoekresultaten komen. Die ontwikkeling is al gaande: Google heeft onlangs gerelateerde foto's en video toegevoegd aan de standaardpagina met zoekresultaten.

5 Krijgt Bing een vliegende start?

Misschien wel qua gebruik, doordat websurfers nieuwsgierig zijn naar de nieuwe functies en wat dat voor hun betekent. Maar commercieel gezien zal Bing niet gelijk een grote klapper zijn. Bovendien is het de vraag of Bing de vluchtige aandacht van de gemiddelde gebruiker vasthoudt tot komende week. Analist Allen Weiner van onderzoeksbureau Gartner plaatst enkele kanttekeningen. Hij vindt het vreemd dat Microsoft de zoekmachine nu aankondigt, maar pas vanaf komende week uitrolt.

In de softwarewereld - en ook wel op de hardwaremarkt - is het vrij normaal om nieuwe producten ver van tevoren aan te kondigen, al was het maar om consumenten hun aankopen bij de concurrent te laten uitstellen of afzeggen. In de internetwereld is dat volgens Weiner niet aan de orde. "Google heeft de afgelopen tijd belangrijke upgrade realtime aangekondigd en Apple, de andere grote cyber-showmeester, laat zelden een gat vallen tussen aankondiging en beschikbaarheid."

Ook verbaast de Gartner-analist zich over de volgens hem misplaatste aankondiging, namelijk op de D: All Things Digital-conferentie. Die bijeenkomst is bedoeld voor internetingewijden en -voorlopers, maar Microsoft zegt zich juist op de gewone consument te richten. Daarnaast is Microsoft aan de late kant, stelt Weiner. En dat bedoelt hij niet zozeer in vergelijking met de concurrentie, maar juist in verband met advertenties. "Een lancering in juni is ná het advertentie-window voor de inkopen van ads voor kwaliteits-tv. In de zomer zijn er vooral herhalingen en mindere programma's."

De inkomsten kunnen dus tegenvallen en door de achterstand die Microsoft heeft op de search-markt zal er hoe dan ook eerst flink geïnvesteerd moeten worden. Het bedrijf heeft al zo'n 100 miljoen dollar uitgetrokken voor een marketingcampagne om Bing te promoten. Google heeft afgelopen jaar in totaal 25 miljoen dollar uitgegeven om zichzelf te promoten. Microsoft gaf vorig jaar 361 miljoen dollar uit aan reclame.

Maar Microsoft kan het zich financieel veroorloven en is qua mentaliteit ook volhardend. Eerder heeft het al geprobeerd zoekopdrachten letterlijk weg te kopen van Google. Dat bleek geen succes, maar de eigen zoekmachine schoot daarbij ook te kort. Bing is een stuk krachtiger dan het tegenvallende Live Search

Die zoekmachine is sinds september 2006 uit de bètafase en was daarvoor al geruime tijd in ontwikkeling. Google had toen 'maar' 45 procent van de search-markt in handen, Yahoo 29 en Microsoft 13. Dat is inmiddels flink verschoven: Google heeft naar schatting 70 tot 80 procent, en in sommige landen wel 95 procent, marktaandeel. De wereldwijde nummers twee Yahoo en Microsoft hebben flink moeten inleveren.

Eind 2007 heeft Microsoft nog nieuwe functies toegevoegd aan zijn eigen zoekmachine, om ook foto's en video's te kunnen doorzoeken. Dat en andere tweaks hebben tot op heden niet het gehoopte succes opgeleverd. Bing heeft dus een flinke klus voor de boeg.