1. Microsoft Windows: verguisd, geprezen, megasuccesvol

Toegegeven, er is wat afgekankerd op Windows Vista, dat 6 miljard kostte om te ontwikkelen, maar met 180 miljoen verkochte licenties (telling volgens juli 2008) kan het commercieel gezien in elk geval niet bepaald een flop worden genoemd. In totaal zijn er meer dan 1 miljard Windows PC's in de wereld en Windows topman Steve Ballmer beloofde vorig jaar dat er in 2008 meer Windows pc's dan auto's zouden zijn.

Concurrentie? Zoals eerder gezegd: niet echt. MacOS X wint terrein, maar veel stelt het nog niet voor. Linux rukt op, maar nog niet op de desktop. Met Windows 7 kan Microsoft dus nog wel even vooruit. Op dit moment schommelt het marktaandeel van Windows rond de 90 procent.

2. Niemand wil iets anders dan MS Office

Google Docs, StarOffice, Corel WordPerfect, Lotus Symphony, OpenOffice? Het wemelt van de gratis of goedkope Office alternatieven, maar de consument en het bedrijfsleven willen liever Coca Coca dan Pepsi. Liever nog een illegale versie van MS Word dan een gratis kloon.

Voor bedrijven lijkt de keuze van MS Office trouwens voor de hand te liggen, omdat Office steeds nauwer aansluit bij serverproducten van Microsoft. MS Office heeft in elk geval nog altijd 95 procent van de markt voor kantoorsoftware in handen. En dat zal voorlopig wel zo blijven, met op zonder open document standaarden.

3. Bijna de hele wereld chat via MSN

Met zeker 400 miljoen gebruikers wereldwijd nog altijd onverslaanbaar, zeker in Nederland, waar 5,3 miljoen Nederlanders gebruik maken van het chatprogramma. Windows Live Messenger is trouwens in heel Europa de meest gebruikte instant messenger. Microsoft is van plan om begin 2009 Windows Live Messenger 9 uit te brengen. Die zou dan mogelijk ook te gebruiken zijn met Google Talk, ICQ en AIM.

MSN is de opmaat naar unified messaging, de zakelijke telefonie- en chatomgeving, waar MSN Messenger toevallig Communicator heet. Daarnaast integreert Microsoft de messenger met zijn gigantische gebruikersvolume steeds verder met de online Live-diensten.

4. Geen bedrijf wil zonder Exchange Server

Zelden heeft een mailserver zo snel marktaandeel veroverd als Exchange Server. In 1995 had Microsoft Exchange nog slechts 500 gebruikers; nu leidt Microsoft met een marktaandeel van 65 procent. In de gezondheidszorg is het marktaandeel naar verluidt zelfs 75 procent, de gratis alternatieven ten spijt. De integratie met Office en MS Outlook zijn daar natuurlijk mede debet aan. Trouwens, de hele server-divisie (inclusief tools) van Microsoft is goed voor een groei van 18 procent per jaar en een niet misselijke omzet van 13,2 miljard dollar. De nieuwe versie van SQL Server in 2010 zal ongetwijfeld ook weer voor flink wat inkomsten zorgen. De complete server-divisie van Microsoft alleen al is het vijfde softwarebedrijf ter wereld.

5. Microsoft geeft nooit op!

Hierin is Microsoft pas echt onverslaanbaar: waar andere bedrijven al snel besluiten om zich maar uit een bepaalde markt terug te trekken als het niet lukt, piekert Microsoft er niet over om de lier zomaar aan de wilgen te hangen. Microsoft wist Windows CE via tientallen revisies uit te bouwen tot Windows Mobile, dat met een marktaandeel van 13 procent in elk geval in de smartphone Top 4 staat.

En denk maar niet dat Microsoft die positie aan een concurrent wil afstaan. Met de Mp3 speler Zune (hier niet eens verkrijgbaar) is het tot op heden niks geworden, maar er zijn nu alweer geruchten over een nieuw model dat de iPhone moet beconcurreren. XBox heeft het gered ondanks Sony's Playstation. En als het met Live Search niks wordt, zet je gewoon de deur verder open voor een zoekovereenkomst met rivaal Yahoo. In al die jaren werd eigenlijk maar één product afgedankt: Microsoft Bob, goed voor vele jaren Microsoft zelfspot.