Als onderdeel van een omvangrijk strijdplan van Virgin-baas Branson is onlangs de online-Virgin Megastore geopend: Virginmega.com. Later moeten nog onderdelen volgen als Virgin Atlantic (waar online vliegtickets kunnen worden besteld) en Virgin Trains (voor treinkaartjes). In maart van dit jaar werd het Virgin Net (de service provider van Virgin) in Engeland al gratis. Eerder dit jaar maakte Richard Branson (bekend van zijn ballonvluchten) zijn plannen voor internet bekend. Virgin investeert de komende jaren 50 miljoen pond om alle onderdelen van het bedrijf helemaal internet-klaar te krijgen. Branson wil de strijd aanbinden met de grote Amerikaanse concurrenten als Amazon.com en CDNow. De vraag is hoe Virgin denkt te overleven in de overvolle markt van online boek- en CD-verkopers. Marktleider Amazon maakt nog steeds forse verliezen. De klant kan bij Virginmega.com terecht voor muzieknieuws en het bestellen van CD's. Ook is een radiostation met 12 kanalen toegevoegd: Radio Free Virgin. Hierop zijn in streaming audio uitzendingen van populaire Britse DJ's te beluisteren. Voor de rest onderscheidt de site zich voornamelijk van haar overzeese concurrenten door een minder drukke en stijlvollere opmaak. Hoewel Branson een echte prijsbreker wil zijn, verschillen de prijzen van recente CD's niet veel; deze bedragen zowel bij Virgin als bij CDNow en Amazon rond de 12 dollar. De concurrentie op internet is moordend; het zal dus moeilijk zijn voor Virgin om zich met een agressief prijsbeleid te profileren. Branson gooit het in een interview met The Industry Standard dan ook op een andere, vagere boeg. Virgin kan volgens de eigenwijze Brit rekenen op een flinke portie street credibility bij mensen die echt wat van muziek weten. Wie dit precies zijn, vertelt Branson niet. Virgin gaat erg ver in het opvoeden van de consument: "We zijn anders dan de concurrentie omdat we de consument vertellen wat ze echt niet moeten kopen. We leggen onze vingers op things that really suck." De mogelijkheden om muziek online te beluisteren zijn vooralsnog (in tegenstelling tot in de `echte' platenzaken) beperkt. Virgin overweegt in de toekomst muziek in het populaire MP3-formaat aan te bieden: "Als de klant dat wil." Dit laatste zal afhankelijk zijn van het prijskaartje dat Virgin aan haar downloads hangt.