De opening van de digitale winkels is in Londen aangekondigd door Virgin-topman Richard Branson. Volgens hem opent het Britse bedrijf begin 1998 de deuren van de grootste platenwinkel op het World Wide Web en een online boekenhandel. De nieuwe Virgin-vestigingen moeten iets nieuw toevoegen: Branson wil zijn klanten de mogelijkheid bieden om zelf CD's samen te stellen: "Als je Oasis, Tom Jones en Pavarotti op een enkele CD wilt hebben, hoef je alleen die tracks te downloaden van het Internet". Naast de CD-shop en de boekenwinkelt opent Branson een virtueel warenhuis op het net en slaat de Virgin Direct Bank zijn vleugels uit. Bij de bank kun je nu alleen nog per telefoon een beperkt aantal diensten regelen: op het Internet moet de bank een volledige service bieden, inclusief online beleggen, investeren en verzekeren. Virgin opereert sinds vorig jaar november als Internet-provider, waarvan nu 80.000 mensen gebruik maken. Elke week heeft Virgin.net naar eigen zeggen 2000 nieuwe inschrijvingen. Om de elektronische betalingen veilig te laten verlopen zullen Virgin-klanten worden uitgerust met een magnetische kaart, die wordt afgelezen door de PC of in de gleuf van een aparte set-top box die Virgin voor 600 piek op de markt hoopt te brengen.