Sinds het massale succes van de virtuele wereld is het aantal virtuele banken in rap tempo gegroeid, meldt Ars Technica. De banken hebben dezelfde functie als banken in de 'echte' wereld, namelijk het bewaren van de virtuele Linden dollars met de belofte van interessante rente.

Op zich leuk en onschuldig, ware het niet dat Linden dollars omgezet kunnen worden in échte dollars. De virtuele banken storten het gespaarde geld op hun eigen fysieke bankrekening om op die manier het bedrag te laten groeien.

Onrealistisch hoge rentes

Het probleem hierbij is dat de virtuele banken onrealistisch hoge rentes hebben beloofd en nu niet in staat blijken om het beloofde bedrag uit te keren. In augustus 2007 legde de eerste bank, Ginko Financial, het loodje omdat het niet kon voldoen aan de geldopnames van klanten. De bank besloot te sluiten en nam daarmee al het geld van de klanten met zich mee.

Sinds dit 'faillissement' zijn er meer banken die het hazenpad hebben gekozen. Aangezien het ongereguleerde banken betreft zonder verzekering of steun van een centrale bank, zoals in de fysieke wereld, er is voor Second Life-spelers geen enkele mogelijkheid om hun geld terug te krijgen.

Risico

Normaliter zijn dit kwesties waar Linden Labs zich niet in mengt, maar de onderneming meent dat de bankenkwestie een uniek en aanzienlijk risico vormen voor Second Life. Om die reden zal het bedrijf vanaf 22 januari alle instanties verwijderen die zich bezighouden met bankieren in Second Life.

Het bedrijf hoopt wel dat de banken die tot die tijd opereren de problemen met hun klanten netjes oplossen. Wanneer zij echter na 22 januari nog steeds bankactiviteiten ontplooien, worden ze gestraft door het schorsen of beëindigen van het account. Daarbij wordt ook hun land afgenomen. Alleen legitieme banken die legaal in de fysieke wereld aanwezig zijn, mogen binnen de grenzen van Second Life blijven opereren.

Niet de eerste maatregel

Het is niet de eerste keer dat Linden Labs haar eigen beleid heeft doorbroken en zich heeft bemoeid met activiteiten binnen de virtuele wereld. In juli vorig jaar besloot het bedrijf om gokken binnen de virtuele wereld te verbieden, naar verluidt omdat de FBI een onderzoek was gestart naar casino's binnen Second Life.

Analisten zijn echter bang dat het verbod op banken kan leiden tot een heuse bankcrisis waarbij rekeninghouders massaal proberen hun spaargeld op te nemen. Zelfs in de fysieke wereld leidt een dergelijke situatie doorgaans tot chaos en paniek.

Als dit gebeurt heeft Second Life waarschijnlijk te maken met een grote financiële crisis, zoals we die kennen uit 1920, toen de beurzen instortten. In dat opzicht gaat Second Life steeds meer op de échte wereld lijken.