Op 6 september vorig jaar dwongen de jongens uit Leeuwarden, beiden toen veertien jaar oud, het dertienjarige slachtoffer om virtuele spullen uit een spel, zoals een masker en een amulet, af te geven en naar hun eigen computer over te hevelen. De 13-jarige jongen had een groot aantal credits verzameld waarmee die spullen konden worden aangeschaft. De jongens dwongen hem mee te gaan naar een woning en daar werd hij geschopt en met een mes bedreigd, net zolang totdat hij de spullen overdroeg.

Werkstraffen

De advocaten betoogden tijdens de zitting dat virtuele spullen niet echt bestaan, en het overdragen van daarvan niet in strijd is met de spelregels, maar de rechtbank vonnist daar anders over.

De ene jongen kreeg een werkstraf opgelegd van 160 uur met een maand voorwaardelijke jeugddetentie, de ander 200 uur werkstraf en twee maanden voorwaardelijk. Het Openbaar Ministerie had werkstraffen van 180 uur en een voorwaardelijke jeugddetentie van vier weken met een proeftijd van twee jaar geëist.

Belangrijk precedent

Christiaan Alberdingk Thijm van SOLV Advocaten vindt het een belangrijke uitspraak. Hij vond al eerder dat virtuele diefstal strafbaar moest worden. "Het is een bevestiging van normen die we in de fysieke wereld volstrekt normaal vinden, maar in de virtuele wereld nog geen juridisch kader hadden. Uiteraard speelde bij het vonnis het geweld dat werd gebruikt ook een rol, evenals het feit dat die beide jongens geen enkel berouw toonden."

Alberdingk Thijm verwacht dat het vonnis een brede uitwerking heeft. In het verleden is al eens uitgemaakt dat stroom wel een goed is, maar software niet. Virtuele meubels vallen nu in elk geval onder de definitie van een goed, en daarmee zouden ook begrippen als heling, computervredebreuk en vernieling van toepassing kunnen worden verklaard op virtuele werelden of games.

Habbo Hotel en Second Life

In 1998 verklaarde de wetgever al eens dat alles wat offline geldt ook online moet gelden, maar zo eenvoudig bleek dat niet te zijn. Vorig jaar is al eens een 17-jarige Nederlander aangehouden wegens diefstal van 4000 euro aan virtuele meubels op Habbo Hotel, de populaire tienerhangplek op internet. Door het hacken van de accounts kon de jongen virtuele meubels verplaatsen. Omdat de Habbo-credits werden gekocht met echt geld werd de verdachte behalve hacken ook diefstal ten laste gelegd, maar tot een veroordeling is het niet gekomen.

In het buitenland zijn al civiele rechtszaken gevoerd over virtuele diefstal, onder meer in verband met onrechtmatig gekloonde virtuele seksspeeltjes in Second Life. Een Chinese gamer won een aantal jaren geleden al eens een zaak tegen een gamebedrijf dat zijn virtuele biochemische wapens in het onlinespel Hongyue had weggemaakt. Het bedrijf moest die van de rechter teruggeven.