Dat stelt Robert Langeweg in zijn literatuurstudie 'Driedimensionale virtuele werelden' (pdf) voor zijn studie aan de Universiteit van Utrecht. Langeweg onderzocht in hoeverre de virtuele werelden Habbo Hotel en Teen Second Life een veilige leerschool zijn voor kinderen.

Volgens de onderzoeker kunnen kinderen het beste voorbereid worden op veilig internetgebruik door met ze, onder begeleiding van een docent, klassikale oefeningen in de virtuele wereld te laten doen. "Belangrijk is dat kinderen leren herkennen wanneer er iets niet klopt", aldus Langeweg.

In Teen Second Life, de variant van Second Life voor jongeren tussen 13 en 18 jaar, worden seks en geweld geweerd. Habbo Hotel houdt er een strenge censuur op na waardoor het voor pedofielen niet eenvoudig is om binnen deze wereld te opereren, aldus Langeweg. Woorden als seks, geweld, drugs en alcohol worden gecensureerd.

Hoewel het wel mogelijk is om de censuur te ontwijken en je als volwassene in een virtuele wereld voor kinderen te bevinden, wordt het de 'bedriegers' wel steeds moeilijker gemaakt, stelt Langeweg. In Teen Second Life hebben alleen leraren toegang tot één bepaald eiland.

"Kinderen kunnen wel naar dit eiland komen via teleporten, maar het beperkt de mogelijkheden voor kinderen om gevaarlijke volwassenen te ontmoeten."

Toch bieden Teen Second Life en Habbo Hotel de mogelijkheid om in combinatie met gerichte pedagogiek, peer review en een buddysysteem kinderen veilig te leren omgaan met internet, vindt Langeweg.