In België is door de wet bepaald dat de koppelverkoop van producten niet is toegestaan. Desondanks is er bij Test-Aankoop een groot aantal klachten binnengekomen die zich vooral concentreren op de verkoopvoorwaarden, zo bericht de Vlaamse krant De Morgen.

Koppelverkoop

In België is Mobistar de exclusieve aanbieder van de iPhone en al tijdens de Belgische lancering in juli van dit jaar bleken er te weinig toestellen beschikbaar te zijn voor geïnteresseerde consumenten. Daarnaast lieten veel consumenten weten dat ze verplicht waren een Mobistarabonnement af te nemen. Dit is echter een België verboden praktijk, in tegenstelling tot een groot aantal andere landen, waaronder Nederland.

Mobistar spreekt echter tegen dat klanten alleen een iPhone mogen aanschaffen in combinatie met een Mobistar-abonnement. De klachten houden echter aan en dat is voor Test-Aankoop reden genoeg om een klacht in te dienen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling, voorheen bekend als Economische Inspectie in België.

Voor de Belgische consumentenorganisatie is het nog niet duidelijk wie verantwoordelijk kan worden gehouden voor de valse schaarste, Apple of Mobistar. Test-Aankoop: "De klacht heeft betrekking op het product iPhone 3G en de verkoopspraktijk en het is aan de Algemene Directie om uit te maken wie hierin de verantwoordelijkheid draagt."

Mobistar spreekt aanklacht tegen

Apple was niet bereikbaar voor commentaar en Mobistar sprak tegen dat er sprake is van koppelverkoop: "Het ging over geïsoleerde gevallen die ook terechtgewezen zijn." Bovendien stelt Mobistar dat het bedrijf voor leveringen van Apple afhankelijk is. Hiermee lijkt Mobistar de zwarte piet aan Apple door te willen spelen.

Naast de negatieve geluiden over vermeende koppelverkooppraktijken kwamen er bij Test-Aankoop ook andere klachten over de nieuwe iPhone binnen. Deze liepen uiteen van een door Apple gehalveerde garantieperiode tot ongunstige instellingen van de iPhone die consumenten ongemerkt op hoge kosten kunnen jagen. Daarnaast ondersteunt de iPhone geen sites met flashanimaties en kan de telefoon geen mms'jes versturen.

Weinig Nederlandse klachten

De Nederlandse Consumentenbond laat weten nauwelijks klachten over de iPhone te hebben ontvangen. "Er zijn zo goed als geen klachten over de iPhone binnengekomen, wat natuurlijk niet wil zeggen dat er geen klachten zijn. Er is voor ons echter voorlopig geen reden om actie te ondernemen", aldus een woordvoerster van de Consumentenbond.