Lockheed zegt zeker 60 testvluchten te hebben gedaan met een zakenjet met daarop gemonteerd een geschutskoepel dat laserstralen kan afschieten. Het prototype is ontwikkeld samen met DARPA, de bekende Amerikaanse militaire uitvindersclub.

De moeilijkheid tot nu toe is dat Defensie eist dat een laserwapen elke mogelijke richting op kan schieten - niet alleen rechtdoor. En er is nog een probleem: tot voor kort kon een laser alleen doelen raken als die tegen de snelheid van het geluid vliegen (en dan nog recht voor je).

Spiegels richten lasers ondanks tubulentie

Maar dat heeft Lockheed nu opgelost. Althans het gedeelte van dat rechtuit schieten. Door gebruik te maken van spiegels, het zo geheten Aero-adaptive Aero-optic Beam Control (ABC). Daarmee kunnen de stralen alle kanten op worden gericht, plus dat het ook nog eens in staat is om luchtturbulentie (waarmee een vliegtuig altijd te kampen heeft) op te vangen.

Die turbulentie was een aardig probleem, omdat het de laser al bij aanvang kan verstoren, zoals het licht uit een zaklantaarn diffuus wordt in de mist. Het licht versplintert als het ware. Dat is nu opgelost. Lockheed heeft eerder het laserwapen op de grond getest, waarbij een auto vanaf 2 kilometer afstand van de weg werd geschoten.