- Om de onrust over mogelijke computerproblemen te verzachten, nemen topmannen van Chinese vliegtuigmaatschappijen tijdens de jaarwisseling zelf plaats achter de stuurknuppel. De directeur van Air China heeft 41 vluchten op zijn naam staan, de adjunct-directeur vloog 38 keer. Deze actie zorgt ervoor dat 'de vliegtuigen van Air China veilig en zonder risico het jaar 2000 invliegen', aldus een verklaring van de vliegtuigmaatschappij. Buitenlandse vliegexperts denken overigens dat China voldoende maatregelen heeft genomen om eventuele millenniumproblemen in de vliegtuigindustrie te voorkomen. Vooral omdat de meeste computersystemen zijn gekocht van overzeese ondernemingen en nog niet zo oud zijn. - De Europese Commissie (EC) opent van 31 december tot en met 5 januari een communicatiecentrum. Dit centrum moet de datumverandering van computers in de gaten houden. "Het centrum is vierentwintig uur per dag open. De EU-lidstaten kunnen zo informatie over hun nationale situatie uitwisselen, en de EC kan de boel in de gaten houden", verklaarde een woordvoerder. - Hoewel internetproviders in Europa geen 2000-ramp verwachten, nemen ze toch het zekere voor het onzekere. Technici van grote ISP's gaan in de millenniumnacht met elkaar communiceren via walkie talkies in plaats van via de (mobiele) telefoon. De verwachting is dat vooral mobiele telefoonnetwerken het tijdens de jaarwisseling zwaar te verduren krijgt. Dit heeft twee oorzaken. Ten eerste wil iedereen elkaar een gelukkig nieuw millennium wensen. Ten tweede worden met Kerst veel mobiele telefoons cadeau gegeven, die eerst moeten worden geactiveerd en dan ook nog eens voor een hausse aan telefoonverkeer zorgen. - Het dertien jaar oude ruimtestation Mir zal geen last hebben van de millenniumbug, zo verwacht een Russische ruimtevaartofficier. Volgens de man verwachten de technici, die de Mir door verschillende crises hebben geloodst, geen problemen rond het jaar 2000. De computersystemen die de Mir besturen, zijn sinds 1986 – toen het station werd gelanceerd – verscheidene keren opgewaardeerd. De Mir heeft intussen al een aantal ernstige ongelukken achter de rug, waaronder een brand, een botsing en een computerstoring waardoor het station om zijn as ging draaien. Waarschijnlijk valt de Mir volgend jaar ergens in de Stille Oceaan. De laatste bemanningsleden verlaten de 140 ton zware Mir in augustus. - Vijfhonderd inwoners van de Amerikaanse staat Pennsylvania kregen vorige week een brief. Daarin werden ze opgeroepen om zitting te nemen in een rechtbankjury. In 1900, wel te verstaan. "Na al het werk om dit soort dingen te vermijden, gebeurt het dan toch", verzucht een jurycoördinator. "Maar het was maar één stapel mailings. We hebben het nu onder controle. Dit zal niet meer gebeuren." Volgens de coördinator ging het alleen om oproepen voor mensen die uitstel van hun juryplicht hadden gekregen: de brieven waren een tweede oproep. Maar een van de mensen die de oproep ontving, had helemaal geen uitstel gevraagd. "Ik zei tegen mijn vrouw: 'Ik moet in de jury zitten, maar ik kan niet. Ik ben al te laat'," aldus de man.