Oprichter Durk Jan de Bruin en zijn team hebben grootse plannen. Elke dochterpagina moet een virtuele gemeenschap worden. De Bruin merkte dat het niet mogelijk was deze plannen zelf uit te voeren. Zijn bedrijf zou dan fors moeten uitbreiden, dat zag hij niet zitten. Met de verkoop van Startpagina.nl zijn management en marketing uitbesteed aan VNU. "We zijn nu erg groot geworden. Dat vraagt om een zekere professionaliteit", zegt De Bruin in een vraaggesprek met WebWereld. "Er kwamen steeds meer managementtaken op me af, daar had ik geen trek in." De oplossing werd gevonden in verkoop aan VNU. "Nu kan ik me weer lekker bezighouden met het uitbouwen van Startpagina.nl en de dochters." Startpagina.nl boekte deze week een nieuw record: 600.000 bezoeken op één dag. Honderden 'communities' De dochterpagina's zijn nu beperkt tot hyperlinks naar sites over een bepaald onderwerp. Als het aan De Bruin ligt, wordt elke van de ruim 500 Startpagina-dochters een heus webhonk. Nederlanders op dieet kunnen elkaar dan vinden op afslank.pagina.nl en liefhebbers van klassieke muziek komen samen op klassieke-muziek.pagina.nl. Daarnaast zal de Startpagina-moeder groeien tot een uitgebreide portal, met allerhande webdiensten als e-mail, een veiling en een winkelplein. "Het wordt geen VNU-portal", zweert De Bruin, "dat zal het ook nooit worden." 'Het klikte met VNU' De overname door VNU kwam donderdagmiddag voor velen als een donderslag bij heldere hemel. De Bruin doet het voor alsof de verkoop van zijn geesteskind het gevolg is van een natuurlijk proces. "We werken al langer samen met VNU. Zij onderhouden al zes maanden vrouw.pagina.nl. Het klikte gewoon", zegt De Bruin. Er zijn wel meerdere partijen geweest die interesse hebben getoond in Startpagina.nl. "Die hebben we allemaal netjes afgewimpeld." In een e-mail aan de beheerders van de dochterpagina's zegt De Bruin dat iets anders: "We hebben diverse gesprekken gehad en zijn uitgekomen op VNU. Volgens netpublicatie Planet Multimedia is er een overnamestrijd geweest rond Startpagina.nl met boden tot 70 miljoen gulden. VNU heeft volgens De Bruin toegezegd flink te investeren in marketing van Startpagina en haar dochters. Ook het idee de dochters uit te bouwen tot virtuele gemeenschappen wordt ondersteund door de nieuwe eigenaar. Startpagina was al commercieel Startpagina.nl bestaat nu zo'n anderhalf jaar. Het begon met een pagina die De Bruin maakte om zijn vader wegwijs te maken op internet. Veel meer internetters bleken te wachten op een dergelijke pagina. Het concept van dochterpagina's werd bedacht en sloeg aan. Vrijwilligers maakten enthousiast pagina's met links naar sites over de meest uiteenlopende onderwerpen. Sinds september vorig jaar is Startpagina commercieel. "De vrijwilligers vroegen om een vergoeding", vertelt De Bruin. "Toen is besloten op iedere dochterpagina twee advertentiebanners te plaatsen." De inkomsten van één banner zijn voor de paginabeheerder, de andere voor Startpagina.nl. "Een groot deel heeft een leuke omzet. Sommige beheerders hebben er zo een maandsalaris bij."Eerdere relevante berichten: Startpagina.nl verkocht aan uitgever VNU (06 april 2000)