Om de overname te financieren overweegt VNU de groepen Educatieve Informatie en Consumenteninformatie te verkopen. Onder die laatste groep vallen naast bekende tijdschrifttitels als Libelle en Panorama ook de dit jaar aangekochte sites Startpagina en Ilse. Woordvoerder Maarten Schikker van VNU bevestigt de waarschijnlijke verkoop van Startpagina en Ilse. "Die sites vallen onder de groep Consumenteninformatie, en die willen wij mogelijk verkopen." Het streven is de groep in zijn geheel te verkopen, aldus de woordvoerder. Schikker verwacht medio volgend jaar meer duidelijkheid. VNU kocht Startpagina in april voor naar schatting zo'n 30 miljoen gulden. In juli versterkte VNU haar positie op de Nederlandse internetmarkt met de aankoop van een belang van 58,7 procent in Ilse Media Groep. Directeur Merien ten Houten van Ilse heeft het nieuws 'voor kennisgeving' aangenomen. "De geruchten deden al een tijdje de ronde. Kennelijk heeft VNU nu voor een andere strategie gekozen. Het is niet zo dat men niet tevreden was over Ilse. De hele Consumenteninformatie-groep wordt mogelijk verkocht." Volgens Ten Houten zal de verkoop van de publieksuitgaven van VNU weinig consequenties voor zijn bedrijf hebben. "Wij krijgen met een nieuwe aandeelhouder te maken, maar verder verandert er niets. De afspraken die wij met de Tijdschriften Groep hebben, blijven gewoon staan." In ruil voor het belang verkreeg Ilse van VNU de rechten om de publieksuitgaven van het concern online te exploiteren. Daaronder vallen tijdschriften als Libelle en VTWonen, maar ook Startpagina is onderdeel van de Ilse Media Groep. VNU heeft met Startpagina en Ilse twee van de bestbezochte sites in Nederland in handen. De uitgever kiest er nu voor om op een andere manier actief te worden op internetgebied. Met ACNielsen verwerft het concern zich, via ACNielsen eRatings.com, een sterke positie op het gebied van metingen van internetgebruik. Daarnaast is ACNielsen volgens VNU in vele landen marktleider met kijkcijferinformatie. De uitgever nam augustus vorig jaar al Nielsen Media Research over voor een bedrag van 5,7 miljard gulden. Door de nu aangekondigde overname komen de merknamen van ACNielsen weer in één onderneming samen. ACNielsen behaalde over het jaar eindigend op 30 september een omzet van ruim 1,5 miljard dollar. De groepen Consumenteninformatie en Educatieve Informatie, waarvan VNU de verkoop nu gaat onderzoeken, zijn goed voor een omzet van respectievelijk 835 en 77 miljoen euro. VNU zal de overname verder financieren met een overbruggingskrediet en met een aandelenemissie van zo'n 500 miljoen euro.