Het storingsvrije abonnement, genaamd Virtual National Roaming (VNR), ondersteunt bij switchen naar een andere operator het bellen, gebeld worden en sms'jes ontvangen. Dataverkeer is niet mogelijk, vertelt een woordvoerder van Vodafone.

In november 2009 was er bij Vodafone een anderhalve dag durende netwerkstoring. Niet alleen miljoen klanten, maar ook bedrijven ondervonden hier ernstige hinder van. Trams in Utrecht reden zelfs een tijdlang niet.

Kritische diensten

"Die storing is niet de aanleiding voor de introductie", vertelt de Vodafone-woordvoerder. "Als samenleving worden we steeds afhankelijker van mobiele diensten. Voor de meest kritische diensten moet dit zorgen dat ze onaangetast blijven."

Niet alle toestellen zijn geschikt voor VNR. Alleen toestellen die zijn "gedimensioneerd" op de gekozen gsm-standaard voldoen, vertelt de Vodafone-woordvoerder. Hiertoe behoort bijvoorbeeld niet de in het zakenleven veelgebruikte BlackBerry. Wel zijn diverse toestellen van Nokia (o.a. de E72 en de E75) en Samsung geschikt.

Grootzakelijke klanten

Bij storingen kunnen gebruikers handmatig of automatisch overschakelen naar de roamingoptie. Virtual National Roaming (VNR) is op dit moment alleen bedoeld voor grootzakelijke klanten met kritische applicaties, vertelt de Vodafone-woordvoerder.

Bij de storing in november opperde Tweede Kamerlid Martijn van Dam (PvdA) een boud plan. Hij stelde voor om wel functionerende netwerken te delen bij een storing als dat technisch mogelijk is. Providers liet daarop direct weten dat dit technisch niet haalbaar is.

Voor consumenten?

Volgens Vodafone is Virtual National Roaming (VNR) voor de particuliere markt niet wenselijk. "Bij consumenten heb je het over hele andere volumes dan bij een beperkt aantal zakelijke klanten."