Vanaf vandaag is Nederland weer een operator rijker: HollandsNieuwe, 100 procent dochter van Vodafone. De virtuele operator concurreert met KPN’s Telfort en T-Mobile’s Ben en introduceert sim only abonnementen met de ronkende slogans ‘altijd goedkoop’, ‘geen verrassingen’ en ‘volledige controle’.

Nooit meer buiten bundel

En inderdaad biedt HollandsNieuwe een helder model: klanten betalen hun gekozen totaalbundel voor bellen, sms’en en internetten elke maand van te voren. Is de bundel eerder op, dan kan de klant tijdelijk de bundel uitbreiden door bij te betalen. Doet de klant dit niet dan wordt de telefoon de rest van de maand ‘geblokkeerd’ en kan alleen nog gesprekken en sms’jes ontvangen.

Is de bundel niet op, dan kan de klant de volgende maand een lagere bundel kiezen en dan worden de opgespaarde restminuten eerst opgemaakt. Restminuten, -sms’jes of MB’s zijn drie maanden houdbaar.

Geen BKR check, wel afronden

De tarieven die HollandsNieuwe hanteert zijn relatief laag: in het nadeligste geval 6,7 cent per minuut of sms, in het voordeligste 3,4 cent per minuut, sms of MB, afhankelijk van het abonnement. Dit model combineert de kostencontrole van prepaid met de scherpe tarieven met abonnementen, stelt de woordvoerster van HollandsNieuwe.

Doordat de klant altijd van te voren betaalt, voert HollandsNieuwe bij nieuwe abonnees ook geen kredietcheck uit bij BKR of Preventel. De operator doet wel aan het omstreden afronden naar boven: bij bellen per minuut en met surfen per 100 KB.

20 procent marktaandeel

Het bedrijf is naar eigen zeggen tot dit model gekomen na uitvoerig marktonderzoek. Ook op de merknaam is lang gebroed. “Het staat vooral voor Nederlandse nuchterheid”, aldus de zegsvrouw. Is na een half jaar het ‘nieuwe’ er niet af? “We zullen zeer regelmatig met nieuwe producten komen”, belooft de woordvoerster. “Bovendien, in Amsterdam staat de Nieuwe Kerk er ook nog steeds.”

HollandsNieuwe wil dit jaar 100.000 klanten binnen hebben gehaald. De ambitie is om binnen vijf jaar 20 procent van het goedkope marktsegment in Nederland in handen te hebben.

Het concept is opgezet door Raymond van Velzen, die enkele jaren geleden Traders, een direct sales bedrijf voor mobiele telecom, aan Vodafone verkocht. HollandsNieuwe is zoals gezegd een volle dochter van Vodafone, maar het bedrijf heeft een eigen vestiging en klantenservice.

Operator voor 'Gooische Vrouwen'

Maandag kondigde Vodafone een samenwerking aan met RTL. De twee bedrijven komen met mobiel merk dat 'gericht is op vrouwen tussen de 20 en 49 jaar'. Dit initiatief staat geheel los van HollandsNieuwe en bedient een ander marktsegment.