Aanleiding voor het dispuut tussen Breedveld en Vodafone is een aanbieding die de blogger kreeg om zijn prepaidabonnement om te zetten in een ander, goedkoper abonnement. Breedveld ging op deze aanbieding in, maar kreeg daar al snel spijt van.

Nog voordat hij zijn nieuwe telefoon kreeg, maakte Vodafone zijn oude telefoon onbruikbaar. In zijn pogingen om de problemen te verhelpen, stuitte Breedveld naar eigen zeggen op een muur van onwil en onbegrip bij Vodafone.

Voor Breedveld was deze ervaring aanleiding voor een boze blogposting, waarin hij de naam noemde van een Vodafone-medewerkster die volgens hem de hoofdverantwoordelijke was voor zijn ellende.

Afdeling Legal

De geblogde onvrede van Breedveld leidde tot een reactie van de recent opgerichte afdeling Vodafone Web Relations, die actief weblogs en fora afspeurt om in contact te treden met (ontevreden) klanten van het telecombedrijf.

De afdeling Web Relations bood Breedveld niet alleen een tegemoetkoming aan, maar verzocht de blogger ook om de naam van de Vodafone-medewerkster van zijn site te halen. "De medewerkster ondervindt persoonlijk hinder van deze vermelding. Ik wil u vragen om de naam van mijn collega te verwijderen van uw site", schrijft Bas Canton van Vodafone in een e-mailwisseling die Breedveld op zijn site heeft gezet.

Breedveld weigert aan deze oproep gehoor te geven. "Ze heeft me meerdere keren voorgelogen en ze heeft me uiteindelijk laten vallen als een baksteen", schrijft hij terug. "Als ze persoonlijke hinder ondervindt van het feit dat ik haar naam heb genoemd in mijn stukje over Vodafone: eigen schuld, dikke bult."

Canton noemt het 'spijtig' dat Breedveld de naam niet wil verwijderen. "Onze afdeling Legal neemt hierover nog contact met u op", besluit hij de maildiscussie.

Wijsheid

Een loos dreigement, zo lijkt het vooralsnog. Breedveld laat desgevraagd per e-mail weten dat de afdeling legal van Vodafone nog geen contact met hem heeft opgenomen. "Precies wat ik verwachtte."

Woordvoerster Yvonne Koks van Vodafone bevestigt dat het telecombedrijf sinds de laatste mail van de afdeling Web Relations niets heeft ondernomen. Op de vraag of Vodafone in de toekomst nog juridische stappen overweegt tegen Frontaal Naakt kan de zegsvrouw geen antwoord geven. "We zijn nog aan het kijken wat wijsheid is."

Volgens Koks is het niet voor het eerst dat de naam van een Vodafone-medewerker tegen zijn of haar zin op internet verschijnt. "Dat is wel eerder voorgekomen. Als we contact opnemen, haalt degene die verantwoordelijk is voor zo'n site die informatie er meestal wel af."