Vodafone duikt op de Nederlandse glasvezelmarkt. Het concern heeft een 10-jarige overeenkomst gesloten met glasvezelbedrijf Eurofiber om vooral het mkb aan de glasvezel te krijgen. Eurofiber legt het glas en verzorgt de infrastructuur, Vodafone levert de toegang en de diensten, waar mogelijk in combinatie met bestaande mobiele abonnementen. Dat meldt Het Financieele Dagblad (betaalde toegang). De twee bedrijven maken hun samenwerking later vandaag officieel bekend.

KPN laat groeiruimte liggen

Vodafone verwacht binnen vijf jaar 100 miljoen euro omzet te halen uit deze markt, en zo marktaandeel af te snoepen van KPN. KPN heeft zijn glasvezelambities naar beneden moeten bijstellen wegens tegenvallende investeringen. In dat gat wil Vodafone springen. Eurofiber heeft al veel Fiber to the Business (FttB) liggen en zal als onderdeel van de samenwerking de uitrol van nieuw verbindingen versnellen.

Mogelijk ook FttH

Vodafone richt zich in eerste instantie op het mkb, maar sluit niet uit in een later stadium ook glasvezeldiensten aan consumenten te leveren, meldt het FD. Vodafone, vooral bekend als mobiele operator, biedt al een tijd adsl en vaste telefonie aan consumenten en bedrijven.

De overeenkomst is voor beide partners niet exclusief, maar ze zullen waar mogelijk samenwerken. Eurofiber legt zakelijke glasvezelnetwerken aan en is eigendom van Reggeborgh. Reggeborgh is - samen met KPN - ook eigenaar van Reggefiber, dat glasvezel tot aan huis (FttH) aanlegt.