Vodafone gaat mensen zonder databundel afsluiten van internet. Daardoor zullen smartphones van die klanten niet zomaar meer softwareupdates kunnen binnenhalen. Dat gebeurt nu nog onder meer nadat iemand zijn simkaart in een smartphone van een ander plaatst, bijvoorbeeld bij de overname van een ‘oude’ smartphone binnen de familie. Daarop zijn vaak apps geïnstalleerd die geregeld updates binnenhalen. De klant zonder databundel wordt daarmee op kosten gejaagd.

Volgens Harry Oldenhoven, de commercieel directeur van Vodafone Nederland, is het een van de maatregelen die Vodafone neemt om onder meer ‘bill shock’ te voorkomen. Dat fenomeen, waarbij de klant plotseling een flinke rekening op de mat ziet ploffen, is al langer onderwerp van (politieke) discussie. Ondanks alle zelfregulerende maatregelen die de telco’s hebben genomen, worden mensen nog steeds geconfronteerd met gepeperde rekeningen nadat er buiten de bundel is geïnternet.

Zelfs binnen Vodafone verwarring

Oldenhoven verhaalt in zijn blog van vandaag zelfs over collega’s die daarmee worden geconfronteerd, een teken dat de maatregelen die de branche heeft genomen zelfs in eigen kring niet geheel duidelijk zijn. Klanten van Vodafone zonder data-abonnement krijgen vandaag een sms’je met daarin een aanbieding voor goedkoop internet. Daarnaast wordt de melding gedaan dat nog deze maand het mobiele internet op slot gaat. Dat slot kan overigens op verzoek weer worden verwijderd.

Niet iedereen wordt zomaar afgesloten. Dat blijft beperkt tot klanten die meer dan 51 euro aan data hebben verstookt in de afgelopen drie maanden, of die juist helemaal geen mobiel internet hebben gebruikt. De overigen worden gewezen op het data-abonnementen van Vodafone. Nieuwe klanten krijgen helemaal de mogelijkheid niet om mobiel te internetten zonder bundel, simpelweg omdat alle abonnementen van een data-bundel zijn voorzien. Er is een variant zonder databundel, maar dan staat het internet standaard uit.

Minister doet niets tegen torenhoge tarieven

Op Kamervragen van SP-Tweede Kamerlid Sharon Gesthuizen antwoordde minister Kamp van Economische Zaken vorige week nog dat hij niets kon doen aan de hoge tarieven die de telco’s hanteren bij het internetten buiten de bundel. Kamp wijst erop dat de telco’s zelf al maatregelen hebben genomen die zich vooral richten op het informeren van de klanten hierover.

Daarnaast vindt Kamp dat mensen zelf moeten opletten bij het afsluiten van een abonnement hoe het zit met het gebruik buiten de bundel. Ook wijst de minister erop dat er allerlei apps zijn die mensen kunnen helpen dergelijk gebruikt te monitoren.