Het onderzoek is gedaan door WatchMouse, een Utrechts bedrijf dat de prestaties van websites en webapplicaties monitort. WatchMouse onderzocht van 28 oktober tot en met 28 november de prestaties van 89 Nederlandse webwinkels en e-commerce sites. De website van telecombedrijf Vodafone.nl valt daar ook onder.

Meeste downtime

Van alle webwinkels had Vodafone.nl afgelopen maand de meeste downtime: 2 dagen, 5 uur en 12 minuten. Tijdens de telecomstoring van 18 en 19 november lag ook de website van de operator er meermaals uit. Volgens WatchMouse was de site 92,85 procent van de maand wel bereikbaar.

Andere e-commerce sites met veel downtime zijn Mediamarkt.nl (94,36 procent uptime), Bartsmit.nl (96,23), Dell.nl (98,48) en Albert.nl (98,72).

T-Mobile 100 % uptime

Een grote meerderheid van de webwinkels had een uptime van 99,9 procent of hoger. Bekende namen als Bol.com (22 minuten down), Wehkamp.nl (27 minuten) en KPN.nl (45 minuten) waren vrijwel de hele maand bereikbaar. T-Mobile en Marktplaats haalden zelfs een perfecte score; officieel 0 minuten downtime.

WatchMouse doet het onderzoek door elke 5 minuten een controlestation de homepage van de site te laten ophalen, zonder plaatjes en frames. Als de pagina niet binnen 4 seconden zonder fouten binnen is, dan wordt het proces vanuit een ander controlestation herhaald. Faalt de site dan opnieuw, dan wordt dit als downtime geteld.