Consumenten krijgen zo inzage in welke bedrijven zich wel en niet aan de regels houden. De proef richt zich in eerste instantie op drie onderwerpen. Resultaten van het onderzoek naar horecaondernemers die deelnamen aan de campagne 'Verantwoord Frituren' worden gepubliceerd en ook gegevens over de hygiëne in slachthuizen en de hoeveelheden bestrijdingsmiddelen op groente en fruit.

De Consumentenbond ziet de online publicatie als een 'extra stok achter de deur' voor bedrijven. Overtreders van de regels kunnen zich niet langer verschuilen, aldus de bond. De Consumentenbond pleit er dan ook voor dat de VWA zo snel mogelijk alle inspectiegegevens publiceert.

De Voedsel en Waren Autoriteit controleert jaarlijks 150.000 bedrijven en organisaties. De proef met online publicatie is het gevolg van een verzoek van de Tweede Kamer. Die vroeg in het voorjaar van 2006 om meer transparantie in de werkzaamheden van de overheid.

Annemieke Herberigs van de Voedsel en Waren Autoriteit verwacht geen problemen met bedrijven die slecht naar voren komen in de onderzoeken. "Wettelijk gezien is het allemaal geregeld", zo verklaart Herberigs tegenover Webwereld.