Ajax, PSV en Feyenoord willen dat Sony betaalt voor het gebruik van de namen, afbeeldingen van de shirts en gezichten van spelers. Sony heeft tot dusver geweigerd om voor het gebruik hiervan te betalen en daarom slepen de clubs de spelmaker voor de rechter. Volgens de spelmaker zijn de shirts geen geregistreerd beeldmerk en lijken de spelers in het spel niet op de echte spelers. Sony's advocaat Willem Roos verklaarde echter dat het bedrijf wel heeft gepoogd een deal met de clubs te sluiten. Maar de clubs vroegen exorbitante bedragen voor het gebruik van het beeldmerk, het ontwerp van de shirts, de namen van spelers en de gezichten van de spelers. Roos heeft in de krap vijf uur durende rechtszitting niet duidelijk gemaakt of het überhaupt met de clubs heeft gesproken over het gebruik van het ontwerp van de shirts. De namen van spelers en het gebruik van hun gezicht voor commerciële doeleinden wordt normaliter door de FIFPRO geregeld. Deze internationale organisatie houdt zich bezig met de rechten. Ajax, PSV noch Feyenoord zijn lid van deze organisatie en beheren zelf de rechten.

Electronic Arts

Sony's concurrent Electronic Arts heeft naar aanleiding van een soortgelijk geschil een aantal jaren geleden besloten om een contract met de drie clubs te sluiten. EA betaalt nu voor het gebruik voor de namen, beeltenissen en shirts, aldus de Nederlandse vertegenwoordiger van EA Jan Willem Knipscheer. De clubs plaatsten ook vraagtekens bij de advertenties in de virtuele stadions. De advertentieruimte in de virtuele stadions is gewoon te koop bij Sony. Als gevolg hiervan hebben de advertenties van Ajax-sponsor KPN Mobile plaats moeten maken voor Vodafone. De rechter doet 5 september aanstaande uitspraak.