Volgens commercieel directeur Arthur van den Ende van Bbned is zo'n '15 tot 20 procent van de gebruikers' getroffen door de storing. Op internetfora wordt gesuggereerd dat het bedrijf te laat zou zijn geweest met het verlengen van de domeinnaamregistratie, waardoor geen verbinding gemaakt kan worden met sip.ritstele.com.

Van den Ende kan de oorzaak van de problemen echter niet bevestigen. "Het heeft met die domeinnaam te maken, of dat een rekening is of een technisch probleem met de dns weet ik niet. Dat wordt nu uitgezocht."

Volgens de commercieel directeur wordt er hard gewerkt aan een oplossing van de problemen. "We streven ernaar de problemen voor 12.00 uur maandag opgelost te hebben."

Van den Ende meldt dat er een 'noodverband' is. "Gebruikers krijgen via de helpdesks van de betrokken providers het advies om een ip-adres in hun modem te herprogrammeren, maar dat is voor veel gebruikers een stap te ver."

Wanneer de problemen ontstaan zijn, is niet precies bekend. De eerste meldingen van telefoniestoringen verschenen zondagmiddag op websites van betrokken internetproviders.