De samenwerking tussen Google en de vier persbureaus (Associated Press, Canadian Press, Press Association en Agence France-Presse) lijkt sterk op de samenwerking die concurrent Yahoo al sinds jaar en dag met diverse persbureaus heeft. De financiële details van de overeenkomst met de persbureaus zijn niet bekendgemaakt.

De vier persbureaus hebben geen eigen consumentensites. Online nieuwsconsumenten lezen hun artikelen daarom altijd op de sites van andere media, zoals kranten en tv-zenders. Door de afspraken met Google zijn de berichten nu ook direct en in hun geheel op Google News te lezen (zoals bijvoorbeeld bij dit artikel van The Canadian Press). Vanaf Google News doorklikken naar een andere mediasite is bij kopij van de vier persbureaus dus niet meer nodig.

"Makers van originele content moeten hiervan profiteren", verklaart Josh Cohen van Google News tegenover de Financial Times. Het idee achter de samenwerking is dat de nieuwsconsumenten hun nieuws direct bij de bron kunnen halen. Ook komt er een einde aan de eindeloze lijsten van media die hetzelfde persbureaubericht hebben overgenomen.

Advertenties

Het nieuwe beleid van Google is mogelijk slecht nieuws voor andere mediasites die de berichten van de persbureaus overnemen: hun bezoekcijfers (en de advertentie-inkomsten) zouden wel eens kunnen dalen.

Volgens onderzoeksbureau Hitwise is 2,2 procent van het verkeer naar Amerikaanse krantensites afkomstig van Google News. Omroepsites danken 1,5 procent van hun verkeer aan de nieuwssite van Google.

Het zoekbedrijf overweegt om in de toekomst advertenties te plaatsen naast de artikelen afkomstig van de persbureaus. Tot nu toe is Google News reclamevrij.