Volwassenen zijn gemiddeld 837 minuten online per maand, terwijl tieners 'maar' 264 minuten op internet doorbrengen, zo blijkt uit onderzoek van het bureau Jupiter Media Metrix. De belangrijkste reden voor het feit dat volwassen veel meer internetten dan kinderen is volgens Jupiter dat volwassen op het werk veel gebruik maken van internet. In tegenstelling tot wat de onderzoekers hadden verwacht, blijkt het internetgebruik onder jongeren tijdens de zomer niet toe te nemen. "Tieners gebruiken het internet lang niet zo vaak als wordt gedacht", aldus Jared Blank, analist bij Jupiter. "Ja, ze zitten achter de computer, maar ze gebruiken Nintendo en PlayStation en spelen spelletjes." Als jongeren online gaan, doen ze dat vooral om te chatten, te gamen of om webwinkels te bekijken. Daadwerkelijk online producten kopen, doen ze weinig. Uit het onderzoek van Jupiter blijkt dat 89 procent van de jongeren onder de 17 nog nooit via internet heeft gewinkeld. Bijna eenderde van de jongeren, 29 procent, gebruikt internetwinkels om productinformatie in te winnen alvorens bij een echte winkel tot aankoop over te gaan. Volgens Blank is de geringe belangstelling voor online winkelen vooral te wijten aan het feit dat de meeste jongeren geen creditcard hebben.