Uit onderzoek van Jupiter Communications en Media Metrix blijkt namelijk dat volwassenen veel vaker online zijn dan jongeren. Ongeveer twee keer zoveel. Dit geldt zowel voor het aantal sessies, als de duur daarvan. Volgens Media Metrix zijn jongeren gemiddeld 303 minuten per maand online. Ongeveer vijf uur. Volwassenen zijn daarentegen over dezelfde periode 728 minuten op het net te vinden: dik twaalf uur. Marktonderzoeksbureau Jupiter wijt het verschil aan de drukke schema's van jongeren. School, naschoolse activiteiten en het 'delen' van internet met andere familieleden worden als oorzaken genoemd. Volgens Jupiter-analyste Stacey Herron zal dit verschil niet snel teruglopen. "Als jongeren vaker op school internet gebruiken, zal het verschil wat afnemen. De levensstijl van jongeren leent zich echter beter voor andere activiteiten. Het is niet eenvoudig hun aandacht te krijgen." De onderzoekers adviseren bedrijven goed na te denken over de content voordat ze zich op jongeren richten. "Het product moet goed zijn, willen jongeren er wat vrije tijd aan besteden," aldus het rapport. Meiden voelen zich aangetrokken tot bepaalde merken, popsterren en online gemeenschappen. Jongens gaan voor (online-)games en cheats. Voor tieners is het web een bron van ontspanning. Pa en ma zien het als een productief, tijd en werk schelend hulpje waardoor ze vaak op het internet te vinden zijn, aldus Jupiter.